Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.
In Nederland liggen de prijzen van nieuwe motoren standaard hoger dankzij hun BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen), een luxetaks die ervoor zorgt dat vooral de duurdere modellen vaak duizenden euro's meer kosten dan in België.
Daarbij zit er verschil in een viertakt crossmotor die vaak wat duurder is, en een tweetakt motor. Dit komt door de opbouw van het motorblok en het aantal onderdelen dat het blok bevat. Deze prijs is dus alleen gebaseerd op onderdelen, de arbeidsuren tellen dan nog niet mee.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
De winter is voor jou misschien niet de meest ideale tijd om motor te rijden, maar het is wel het beste seizoen om er een te kopen. Als je in het voorjaar motor wilt rijden maar geen tweewieler in je garage hebt staan, moet je nu beginnen met zoeken.
Yamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen. Duurdere motoren bestaan ook, dan kom je echt in het sportmotoren segment.
Rij je alleen in de zomer bij mooi weer, of rij je dagelijks naar je werk op 75 km afstand van je woonplaats. Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Pas als je 21 bent mag je op alle motoren op de weg rijden, zonder beperkt te worden door de wetgeving, mits je aan alle regels voldoet. Voor het rijden met een crossmotor op de openbare weg geldt qua het rijbewijs dezelfde regeling. Je hebt dus een rijbewijs A nodig en moet 18 jaar of ouder zijn.
Een 50cc crossmotor is geschikt voor een kind tot ongeveer zeven jaar oud.Een kind vanaf 7 jaar kan beter rijden op een crossmotor tot 125cc. Een crossmotor van 250cc is niet echt geschikt voor kinderen, maar meer voor jongvolwassenen en volwassenen.
125 cc: laveren door de file
Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Deze week is het record verbroken van de allerduurste Japanse motor ooit verkocht op een veiling. De Honda RC213V-S is een van de meest exclusieve motoren in de recente geschiedenis.
Het kost je wat meer tijd, maar vaak is het voordelig om een motor te importeren uit Duitsland of België. Doordat er in beide landen geen bpm bovenop de nieuwprijs wordt berekend, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland.
De oorzaken liggen vooral bij de vijf B's: brandstof, bpm, bijtelling, wegenBelasting en boetes. De afgelopen jaren is autorijden fors duurder geworden. Als gevolg van de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne stegen de prijzen van grondstoffen en brandstoffen, bovendien ontstond er schaarste aan diverse onderdelen.
Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen. BTW: Over de aankoopprijs+kosten verschepen+invoerrechten betaal je 21% BTW.
Een motor is voor de motorrijtuigenbelasting een motorrijtuig op twee wielen, met of zonder zijspan. Een trike of quad is voor de motorrijtuigenbelasting ook een motor, als deze voldoet aan alle volgende voorwaarden: De trike of quad heeft geen gesloten carrosserie of een daarmee vergelijkbare constructie.
De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
De maximumsnelheid op snelwegen is 120 km/u, in de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u en op secundaire wegen mag je niet sneller dan 90 km/u rijden.
De belangrijkste vraag! Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal.
Het verschilt per merk en/of type maar Japanse motoren blijven redelijk waardevast. Uiteraard zijn er wel een heleboel kanttekeningen zoals aantal gereden kilometers, staat van de motor en onderhoud. Gebruikte motoren zijn gemiddeld genomen een stuk waardevaster dan bijvoorbeeld auto's.
Honda CB500F
Helemaal bovenaan vinden we de CB500F van Honda met een verbruik van 3,0 liter per 100 kilometer (1 op 33,3). Opvallend is dat dit motorblok als kopie in de Brixton niet meer vermogen levert, maar wel meer dan 20 procent meer benzine verbruikt.
Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor. Niet alleen de staat van de motor is belangrijk om inzicht in de te verwachte kosten te krijgen maar ook de staat van de complete aandrijving is belangrijk.