De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. Zorgaanbieders zijn zorginstellingen, maar ook solistisch werkende zorgverleners.
In deze wet is vastgelegd wat onder verantwoorde zorg wordt verstaan, dat zorginstellingen de kwaliteit van de door hen geleverde zorg moeten bewaken, dat zij jaarlijks een kwaliteitsjaarverslag moeten maken.
De Kwaliteitswet zorginstellingen is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat zorginstellingen beter gecontroleerd kunnen worden op kwaliteit. In de wet is specifiek vastgelegd aan welke eisen de zorginstellingen moeten voldoen, zodat de kwaliteit van de geboden zorg en van de organisatie kan worden gewaarborgd.
De Kwaliteitswet Zorginstellingen schrijft voor dat zorgaanbieders een kwaliteitssysteem moeten hebben en dat het systeem de kwaliteit van zorg moet bewaken, beheersen en verbeteren.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz); de Wet BIG; de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen; de Wet toelating zorginstellingen.
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
De Kwaliteitswet zorginstellingen was als Nederlandse wet onderdeel van het gezondheidsrecht en stamt uit 1996. De wet verplichtte instellingen in Nederland om verantwoorde zorg te bieden en de kwaliteit van de zorg systematisch te bewaken, beheersen en verbeteren.
De Wkkgz verplicht zorgaanbieders tot goede zorg, openheid over fouten en incidenten en de bereidheid daarvan te leren. Daarnaast verplicht de Wkkgz zorgaanbieders tot een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
Er bestaan verschillende vormen van certificatie in de zorg. De meest bekende certificatieschema's zijn de NEN-EN-ISO 9001, de HKZ-normen en de NEN 15224. Deze certificeringen richten zich allemaal op kwaliteit. Daarnaast kennen we twee normen die zich specifiek richten op privacybescherming en informatiebeveiliging.
De normen verantwoorde zorg bieden duidelijkheid over datgene wat cliënten mogen verwachten van aanbieders in de zorg. Om de kwaliteit te verbeteren en verantwoording af te leggen over de geleverde kwaliteit is het 'toetsingskader verantwoorde zorg' opgesteld.
Over hoe vaak je moet evalueren zegt het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013: evaluaties met de cliënt minimaal twee keer per jaar, maar ook bij complexe zorg, na veranderingen bij de inzet van zorg of op verzoek van cliënt en/of zorgverlener.
De Grondwet is het belangrijkste staatsdocument en hoogste nationale wet van Nederland. Zij bevat de regels voor onze staatsinstellingen en de grondrechten van de burgers. Daarnaast bevat de Grondwet regels over bestuur, wetgeving en rechtspraak.
Denk bijvoorbeeld aan HKZ, ISO 13485, ISO 9001 voor de zorg. De richtlijnen van deze normen vormen dan uiteindelijk de basis voor het opstellen van je managementsysteem.
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een Europese privacywet die boven nationale wetgeving staat. De Wet cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens geldt in aanvulling op de AVG. Dat betekent dat dáár waar de AVG meer bescherming voor cliënten biedt, de AVG voor gaat.
Een protocol is een lokaal voor en door de eindgebruiker opgestelde instructie. Vaak afgeleid van landelijke richtlijnen en zorgstandaarden. Een protocol beschrijft hoe in de dagelijkse praktijk gehandeld moet worden. En geeft stap voor stap aan hoe iets gedaan moet worden.
Medezeggenschap van cliënten in de zorg is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018).
Artikel 3-beroepen: hebben een wettelijk beschermde beroepstitel; moeten zich registreren in het BIG-register; vallen onder het tuchtrecht.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.
(Rijksoverheid, 2018a). De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) moet de kwaliteit bevorderen van de zorg die beroepsbeoefenaren leveren. De wet is ook bedoeld om cliënten te beschermen tegen ondeskundig of onzorgvuldig handelen van individuele zorgverleners.
Zorgaanbieders moeten sinds 1 juli 2016 een interne werkwijze hebben die regelt dat medewerkers veilig onzorgvuldigheden, incidenten en calamiteiten in de zorgverlening kunnen melden. Doel is dat collega's bevindingen met elkaar bespreken, ervan leren en zo samen de zorg verbeteren.
Wat is verplicht? Een incident meld je altijd intern. Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.