Bij intercontinentale vluchten zijn er vaak twee pursers aan boord. De purser met de hoogste rang, de senior purser, hoeft niet mee te werken met het verstrekken van de service, maar behoudt het algehele overzicht over de service en houdt de communicatie met de cockpitbemanning in stand.
Van de 9000 cabinewerkers van KLM hebben er ongeveer 1500 de rang van 'purser'. Dat zijn stewards en stewardessen die vaak na vele jaren dienst zijn opgeklommen tot leidinggevende en daarom een hoger salaris krijgen.
Wat doet een Purser? Een Purser brengt veel tijd in de lucht door aan boord van passagiersvliegtuigen. Voor aanvang van de vlucht controleert de Purser of het vliegtuig van binnen schoon is en of er voldoende eten aan boord is. Maar ook bij het serveren van eten en drinken zal de Purser de handen uit de mouwen steken.
een bruto startsalaris van € 2.338,27 per maand. een dagtoelage als je op locatie bent. winstuitkering en een 13e maand. een reiskostenvergoeding.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Purser en Senior Purser
Op intercontinentale vluchten geeft de Purser geeft leiding aan het team in Economy Class, terwijl de Senior Purser de leiding heeft over zowel World Business Class, als ook de leiding over al het cabinepersoneel aan boord. Zij/hij werkt hiervoor nauw samen met de Purser.
Na drie jaar werkervaring is er promotie mogelijk naar 4-bander, oftewel de functie purser. Veel dingen gaan bij KLM op senioriteit. Het hoogst haalbare voor een stewardess is Senior Purser. Dit kun je worden nadat je een aantal jaren als purser gewerkt hebt.
Cabin attendants ontvangen na het positief afronden van de basiscursus een fulltime arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur. Het salaris is € 1757,40 bruto per maand (jonger dan 23 jaar) of € 1849,48 bruto per maand (23 jaar en ouder). Het salaris is onder voorbehoud van tussentijdse CAO wijzigingen.
Stewardessen spreken veelal een tweede taal zoals Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Arabisch of één van de andere talen. Een tweede taal spreken is een pré en geen must.
Je kunt als steward(ess) doorgroeien tot purser, dit is de eindverantwoordelijke van het cabinepersoneel. In deze functie kan je salaris oplopen tot € 5000 bruto per maand. Voor een senior purser ligt het maximale salaris bij KLM op € 5500 bruto per maand.
Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###). Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
De opleiding Steward / Stewardess TUI is fulltime en duurt 1,5 jaar. Naast de theorielessen krijg je les in bijzondere praktijklokalen die de luchthaven en het vliegtuig nabootsen, zoals de mock-up (vliegtuigcabine), het inchecklokaal en onze hangar. Tijdens de opleiding werk je aan thema's, alleen of in groepjes.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Als steward(ess) kun je tussen de 1700 en 3000 euro verdienen.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Salaris chirurg
Ter indicatie: als beginnend afgestudeerde in dienst van een algemeen ziekenhuis verdien je, conform de Arbeidsvoorwaarden Medisch Specialisten (AMS), per jaar een bruto salaris van ongeveer € 70.000,- voor een 45-urige werkweek. Het salaris kan oplopen tot zo'n € 130.000,-.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
En ook 's nachts zul je voor de passagiers klaar moeten staan als dat nodig is. Op een vlucht van 10 uur mag je gemiddeld twee uur pauze nemen. Op kortere vluchten duurt je pauze gemiddeld een kwartier. Meestal werken stewardessen vier dagen per week.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
Om bij de slaapcabines te komen, moeten de stewards en stewardessen vaak een trappetje opklimmen, of een luikje naar boven openen. Maar dan heb je ook iets. Het ziet er comfortabel uit en je kan je weer opladen voor je volgende werkzaamheden aan boord. Overigens zitten niet alle slaapcabines boven de passagiers.
Mocht je je afvragen waar deze luxe slaapcabines zich bevinden: het is niet in het ruim. Dit was namelijk onze eerste ingeving. De stewardessen moeten juist naar boven met een trappetje en door een luik klimmen, weet Business Insider. Ze komen bij het trappetje via de cockpit.
In het vliegtuig zijn draagbare zuurstofflessen aanwezig, die bij bijna elke medische calamiteit kunnen worden gebruikt. Ook wordt het reanimeren speciaal geoefend op smalle oppervlakken, zoals in het gangpad van een vliegtuig.