Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Voorbeelden van kwaliteitsmanagementsystemen zijn ISO 9001, Six Sigma en Total Quality Management (of TQM) . Al deze kwaliteitsmanagementmodellen bieden organisaties een raamwerk dat ze kunnen gebruiken om een kwaliteitsmanagementsysteem te ontwerpen dat uniek is voor hun branche of organisatie.
Total Quality Management (TQM) is een filosofie die gericht is op het continu verbeteren van de kwaliteit van producten en diensten. Het centrale idee van TQM is dat het efficiënter is om alle activiteiten in één keer goed te doen. Hierdoor bespaart een organisatie tijd op nawerk en correcties.
Kwaliteit is essentieel voor het succes van een bedrijf en er zijn twee primaire manieren om kwaliteit te beheren: kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging . Kwaliteitscontrole is het proces van het inspecteren van uw producten en diensten om ervoor te zorgen dat aan industrienormen en klantvereisten wordt voldaan.
In de meest simpele bewoordingen is een kwaliteitsmanagementsysteem een duidelijk gedefinieerde set van processen en verantwoordelijkheden die ervoor zorgen dat uw bedrijf draait zoals het hoort te draaien. Elke organisatie maakt zijn eigen QMS, bestaande uit een formele set van beleid, processen en procedures die zijn vastgesteld om de klanttevredenheid te verhogen.
Wat is een kwaliteitssysteem? Een kwaliteitssysteem is een verzameling van processen en procedures om de kwaliteit van zorg te verbeteren en te waarborgen. Op die manier zorg je ervoor dat je werk altijd van hoge kwaliteit is.
Een effectief kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de internationale ISO 9001 norm. Het moet een goed gedefinieerde structuur hebben met duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en processen. Het moet ook gericht zijn op continu verbetering en het betrekken van medewerkers op alle niveaus.
De HKZ norm staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en stelt eisen aan het kwaliteitsmanagementsysteem van zorginstellingen. Deze eisen zijn gebaseerd op internationale normen zoals ISO 9001, maar zijn aangepast aan de specifieke behoeften en context van de zorgsector.
ISO 9001-certificering is de wereldwijd erkende norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Of u nu uw klanttevredenheid wilt verhogen, operationele efficiëntie wilt verbeteren of een concurrentievoordeel wilt behalen, ISO 9001 biedt het kader om uw organisatie te laten slagen.
Kort gezegd is dit een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleids-documenten, resultaten en registraties binnen een organisatie. Deze onderdelen hoeven niet per se op één fysieke plek te staan, maar ze moeten wel duidelijk met elkaar verbonden zijn om effectief te kunnen functioneren.
Kwaliteitsproblemen kunnen vaak voorkomen in de productie, en kwaliteitsborgers houden toezicht op en helpen deze problemen op te lossen voordat ze schade veroorzaken. Als een bedrijf bijvoorbeeld schoenen produceert en een kwaliteitsborgingsteam ontdekt dat de zolen losraken in recente batches, kunnen ze een onderzoek naar het probleem starten .
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Garvin stelt acht kritische dimensies of categorieën van kwaliteit voor die kunnen dienen als raamwerk voor strategische analyse: prestaties, functies, betrouwbaarheid, conformiteit, duurzaamheid, bruikbaarheid, esthetiek en waargenomen kwaliteit.
Kwaliteitsindicatoren worden onderverdeeld in uitkomst-, proces- en structuurindicatoren. Uitkomstindicatoren weerspiegelen de uitkomst van het behandelproces. Procesindicatoren zijn een maat voor de uitvoering van het behandelproces. Structuurindicatoren zijn een maat voor de kwaliteit van de (keten)organisatie.
Total quality management is een managementbenadering met als doel klanttevredenheid te bereiken door middel van product-, service- en organisatiecultuurverbetering. ISO 9000 is een reeks internationale normen die is ontwikkeld voor het bereiken van een effectief kwaliteitsmanagementsysteem om te voldoen aan de behoeften van de klant.
ASQ speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van internationale standaarden. De rol van ASQ is het beheren van de US Technical Advisory Groups (TAG's) die de populairste standaarden ontwikkelen : ISO 9001, ISO 19011, ISO 26000 en ISO 14001 .
Procesmodellering is de grafische weergave van bedrijfsprocessen of workflows . Net als een stroomdiagram worden afzonderlijke stappen van het proces uitgetekend, zodat er een end-to-end overzicht is van de taken in het proces binnen de context van de bedrijfsomgeving.