Gemiddeld ben je zo'n € 1000 tot € 1500 kwijt aan de notaris voor het kopen van een huis. Dit is voor het opstellen van transportakte, hypotheekakte en opnemen van de aktes in Het Kadaster. Als nieuwe woningeigenaar kun je verschillende kosten eenmalig aftrekken van je inkomen bij de Belastingdienst.
Wanneer je een woning koopt, betaal je meer dan de prijs van de woning. Je moet rekening houden met zo'n 15% extra kosten. Die worden vaak 'notariskosten' genoemd.
(Eerste schijf hoogste percentage, laatste schijf laagste). Je betaalt gemiddeld tussen de 0,5% en 2% van je lening aan het ereloon. Dus voor een bedrag van € 200.000 betekent dit dat je € 914,20 + 21% btw betaalt. Je betaalt ook administratieve notariskosten bovenop de lening die tussen de € 700 en € 1000 bedragen.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Kosten koper berekenen
Stel je koopt een woning van 300.000 euro. De overdrachtsbelasting is 2 procent van deze koopsom, wat neerkomt op 6.000 euro. Daar bovenop betaal je gemiddeld 500 euro aan notariskosten. Je betaalt dus in totaal ongeveer 6.500 euro aan kosten koper.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven.
Woningcorporaties of projectontwikkelaars die zogenaamde 'verkoop onder voorwaarden (VoV)'-woningen terugkopen van particulieren, betalen vanaf 1 januari 2022 geen overdrachtsbelasting meer (dit was dit jaar 8%).
Het kosten koper percentage is meestal 5 tot 6% van de aankoopprijs van de woning. De precieze hoogte hangt af van de hoogte van de aankoopkosten en financieringskosten. Bij het berekenen van uw maximale hypotheek, ziet u de kosten koper staan als 'Kosten kopen woning'.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Sinds 2021 is de overdrachtsbelasting komen vervallen voor iedereen van 18 tot en met 34 jaar die een huis koopt om zelf te bewonen. We noemen dit de startersvrijstelling. De vrijstelling geldt alleen voor de aankoop van woningen tot een bedrag van € 400.000 en mag slechts één keer ingezet worden.
Het tarief van de overdrachtsbelasting is: 2% voor de woning waarin de koper zélf voor langere tijd gaat wonen en waarvoor de startersvrijstelling niet geldt. 8% voor alle andere onroerende zaken, zoals vakantiewoningen, bedrijfspanden en bijvoorbeeld een garage bij het huis die u niet gelijk met de woning koopt.
De vrijstelling van de overdrachtsbelasting voor jonge huizenkopers bij een woning tot 400.000 euro kan gesjoemel met de koopprijs in de hand werken. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een vloer of gordijnen voor een te hoge prijs buiten de koopsom te houden en apart te betalen.
Je betaalt €2.000 voor hypotheekadvies en bemiddelingskosten. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Jouw inkomen is €40.000. Je krijgt dus €542 van deze kosten terug (37,10% van €2.000).
Niet aftrekbare notariskosten voor de particulier:
Ook de kosten die je maakt voor de leveringsakte, geregistreerd partnerschap, huwelijkse voorwaarden, testament, erfrecht verklaring en de kosten voor de afwikkeling van het testament zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Overdrachtsbelasting. Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte (in tegenstelling tot die van de hypotheekakte) Kosten van onderhoud en verbouwing. Kosten van een bankgarantie.
Je moet dan denken aan een bedrag van ongeveer vier tot zes procent van de koopsom. Daarnaast kun je ervoor kiezen om nog extra eigen geld in te leggen en hiermee de hypotheek en dus de maandlasten te verlagen.
Is overdrachtsbelasting aftrekbaar? Nee. Voor de koper is dit dus een vervelende belasting: overdrachtsbelasting verhoogt immers de koopsom en is niet aftrekbaar.
De koop van een huis is alleen geldig als u een schriftelijk contract tekent. U zit dus niet meteen aan de woning vast als u een bod uitbrengt. Ook niet als u de vraagprijs biedt. Of als u meer biedt dan de vraagprijs.
Notariskosten als je een huis gaat kopen
Kosten voor het opstellen van de hypotheek- en transportakte. Recherchekosten (onderzoekskosten) voor de hypotheek. Inschrijvingskosten aktes in de registers van het Kadaster. Btw.