Een voorbeeld: laadpunten thuis hebben doorgaans een vermogen van 11 kW. De Tesla Model 3 LR, heeft een batterij met een capaciteit van zo'n 75 kWh. Aan een laadpaal met een vermogen van 11 kW, kan de batterij dus in ongeveer 7 uur helemaal volgeladen worden. Immers, 7 uur lang met 11 kW opladen, geeft 77 kWh.
De Tesla Model 3 is een elektrische auto uit het middenklasse segment (D) en is verkrijgbaar vanaf € 51.990,-. Hij heeft een accucapaciteit van 55 tot 76 kWh en is qua lengte kleiner dan de gemiddelde auto binnen dit segment.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
In het geval van een elektrische auto gaat het om het aantal kWh dat de accu heeft. Bij een nieuwe Tesla Model S of X begint dat momenteel bij 75 kWh en loopt het tot maximaal 100 kWh. Een accu van nul tot volledig vol opladen kost je dus ook maximaal 75 tot 100 kWh.
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3, een Volkswagen ID3 of een Hyundai Kona Electric 39 kWh. Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar.
Kan ik een normaal stopcontact gebruiken voor het opladen? Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd. Afhankelijk van uw auto kunt u hiermee per uur opladen het bereik met ongeveer drie tot vijf kilometer vergroten.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
V3 Superchargers kunnen een piekvermogen van maximaal 250 kW leveren.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Kosten opladen elektrische auto
Gemiddeld betaal je bij een publieke laadpaal € 0,39 per kWh (€0.50 tot €0,75 per kWh juli '22) en kost snelladen langs de snelweg je € 0,59 per kWh ( €0,75 tot wel €1,- per kWh juli '22). Ook moet je bij publieke laadpalen nog jouw abonnement van de laadpas betalen.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Publieke laadpalen hebben vaak een vermogen van 22 kW. Laden tot 80% kost daarmee gemiddeld 2 uur.
Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.