Je hebt bijvoorbeeld kosten voor huisvesting, kosten voor marketing, alle kosten rond een webshop of website, reiskosten, belkosten en de kosten voor de boekhouder die je administratie doet. Welke kosten vallen onder bedrijfskosten? Bedrijfskosten zijn alle noodzakelijke kosten die je maakt voor je bedrijf.
Vaste lasten zijn bijvoorbeeld huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. De TVL is niet voor loonkosten, hiervoor kunt u de NOW-regeling aanvragen. Als u TVL-subsidie krijgt, wordt deze niet meegerekend bij uw belastbare winst.
Vaste kosten zijn (in tegenstelling met de variabele kosten) onafhankelijk van de omzet. Het zijn dus al die kosten die je maakt, hoeveel of hoe weining er ook verkocht of geproduceerd wordt. De huur van een winkelpand bijvoorbeeld bedraagt elke maand evenveel, of er nu 1000 klanten komen of slechts 2.
Een rechtspersoon, zoals een besloten vennootschap (bv) of een stichting, kun je alleen via de notaris oprichten. Die stelt met jou een oprichtingsakte op, waarna de notaris de KvK-inschrijving regelt. De kosten lopen uiteen van € 200 tot € 1.000. Vroeger was het noodzakelijk om € 18.000 aan startkapitaal te hebben.
Er zijn geen jaarlijkse kosten verbonden aan een eenmanszaak. De registratiekosten bij de KvK zijn slechts eenmalig. Daarnaast kun je zelf de administratie doen. Wanneer je toch besluit om de administratie uit te besteden, zijn dit de enige jaarlijkse kosten die je maakt aan het hebben van de eenmanszaak.
welke kosten daar tegenover staan: opstartkosten, werkingskosten, huisvesting, mobiliteit, energie, boekhouding, sociale bijdragen, je loon, enz.; hoeveel je nodig hebt om de eerste jaren te overbruggen; hoeveel eigen middelen je hebt; hoeveel je moet lenen bij de bank of halen bij investeerders.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Een bv heeft gemiddeld een lagere belastingdruk bij hogere winsten dan een eenmanszaak. Maar wel hogere kosten. Onder meer door jaarrekeningverplichtingen en accountantskosten. Een eigenaar van een eenmanszaak heeft onder voorwaarden recht op ondernemersaftrek waaronder de zelfstandigenaftrek.
Als zzp'er heb je te maken met andere belastingen en premies, aftrekposten en subsidies dan als werknemer. Je moet bijvoorbeeld btw (omzetbelasting) in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst. Ook betaal je premie voor de Zorgverzekeringswet. Let erop dat je belastingen vaak pas achteraf betaalt.
Als eigenaar van een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting over de gerealiseerde winst; de tariefschijven van box 1. Voor 2020 zijn de bedragen als volgt: schijf 1 (t/m €68.507) wordt belast tegen een tarief van 37,35%. Inkomen daarboven wordt belast in schijf 2 tegen een tarief van 49,50%.
kosten aan je kantoor of kosten voor professionele huisvesting zoals intresten op je lening, huurgeld, verwarming, telefoon en internet; de sociale bijdragen die je elk kwartaal betaalt; verzekeringen en pensioenverzekeringen, zoals een Gewaarborgd Inkomen of een VAPZ; de kosten van je boekhouder.
Het Nibud ziet dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan de vaste lasten*. Een huishouden met een modaal inkomen en een gemiddelde huur is net iets meer dan 55 procent van het netto inkomen aan de vaste lasten kwijt. En iemand op bijstandsniveau net iets meer dan 50 procent.
Nederland heeft sinds 2020 twee schijven aan inkomstenbelasting. Zzp'ers met een inkomen onder de €68.507 betalen het laagtarief van 37,35 procent. Zzp'ers met een inkomen daarboven betalen het hoogtarief van 49,50 procent.
Het netto inkomen is wat je uiteindelijk als zzp'er verdient. Dat is je bruto inkomen vermindert met de inkomstenbelasting. Dit noem je als ondernemer de winst na belasting of nettowinst. Hoeveel belasting je betaalt, is afhankelijk van je bruto inkomen en of je gebruik maakt van aftrekposten.
Je kan hierbij denken aan kosten voor jouw hypotheek, water, verzekeringen, energie, internet tv en bellen. Iedereen heeft dus vaste lasten.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
In de hoofdregel is de verdeling als volgt: 5% winst, 55% loon, 10% belasting en 30% kosten. Tuurlijk, de exacte percentages bekijk je altijd aan de hand van jouw onderneming.
In 2021 betaal je geen belasting tot een winst van €30.439,-. Dat komt doordat je als zzp'er verschillende aftrekposten krijgt die werknemers in loondienst niet krijgen. En als starter krijg je in de eerste 3 jaar extra belastingvoordelen.
De vuistregel voor veel ondernemers is dat een BV pas interessant is vanaf €100.000 winst. Dit is niet helemaal waar. Dit is namelijk geheel afhankelijk van het soort activiteiten, de branche waar je actief bent, en het aantal personeelsleden dat je hebt. De range loopt van €75.000 – €200.000.
Als je verlies draait dan kan je dit verlies verrekenen op twee manieren: Carry back: Je verrekent je verlies met de winst die je in het voorgaande jaar gemaakt hebt. Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om verliezen te verrekenen met winsten uit andere jaren dan het voorgaande jaar.
Voor particulieren is het sinds jaren niet meer mogelijk om een bril bij de Belastingdienst op te geven als aftrekpost. Onder omstandigheden kan de aanschaf of verstrekking van een computerbril echter fiscaal aftrekbaar zijn voor ZZP'ers en werkgevers.
De BTW op restaurantkosten is in principe niet aftrekbaar. Toch zijn er echter enkele uitzonderingen op de regel: Zo is de BTW op restaurantkosten, gemaakt door het personeel dat een opdracht dient uit voeren buiten de onderneming (indien de prestatie meer dan 5 uur per dag bedraagt), volledig aftrekbaar.
Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.