Naast de verschillende additieven, zijn er ook verschillende kleuren koelvloeistof. Vaak zijn deze rood/roze, blauw, geel of groen. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Blauwe koelvloeistof is de oorspronkelijke variant, die vooral tot 1995 werd gebruikt en was op basis van ethyleen glycol. Het is geschikt voor bekende automerken als Mercedes, BMW, Opel, Saab, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat en Bentley en wordt aangeduid met type G11.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.
Het koelsysteem is een gesloten systeem waar normaal gesproken geen koelvloeistof uit hoort te lekken. Als het peil te laag is moet er natuurlijk worden bijgevuld maar zal de garage de oorzaak van de lekkage of het koelvloeistofverbruik ook moeten onderzoeken.
Rood/roze, geel, blauw, groen zijn de kleuren die de koelvloeistof van jouw auto kan bevatten. De kleur van de koelvloeistof zegt niets over de kwaliteit van de vloeistof, maar dient enkel als herkenning. Hedendaags hebben de auto's een rood/roze vloeistof (de G12 of G12+).
De meest gebruikelijke is de koelvloeistof G12. Deze koelvloeistof wordt herkent aan de roze kleur en is een silicaatvrije koelvloeistof die in principe nooit vervangen hoeven te worden behalve bij lekkage. Naast de gebruikelijke G12 koelvloeistof is er ook een G11, G12++ en G13 koelvloeistof.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Roze koelvloeistof is een silicaatvrije vloeistof. Omdat deze soort geen silicaten bevat is het de meest voorkomende koelvloeistof voor voertuigen. Door de samenstelling van deze koelvloeistof is beschermt deze vloeistof de motor en is het niet schadelijk voor aluminium onderdelen.
Vaak zonder naam aangeduid, maar wordt ook soms aangeduid als G12, G12+, G12++ G13, SP12, SP13 of SP16. Geschikt voor vrijwel alle personenauto's. Vaak aangeduid als SP12. Een type koelvloeistof dat alleen geschikt is voor auto's van Peugeot en Citroën.
Als er sprake is van een lekkage, ga dan naar de dealer.Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Kortom, het belangrijkste verschil tussen G12 en G12+ koelvloeistoffen is dat G12+ koelvloeistof een verbeterde versie is van G12 koelvloeistof met extra additieven en betere prestaties. G12+ koelvloeistof wordt aanbevolen voor de nieuwste generatie auto's.
De koelvloeistof koelt en reinigt niet alleen, maar beschermt ook tegen vorst en corrosie. Net als olie verouderd echter ook koelvloeistof tijdens het gebruik, waardoor de koeleigenschappen teruglopen. Daarom dient het eigenlijk elke twee jaar ververst te worden.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Koelvloeistoffen met de codes G12 of G12+ zijn zogeheten 'long life'-vloeistoffen en gaan in principe een autoleven mee. Andere soorten koelvloeistof moeten tussentijds worden vervangen, omdat de werking ervan minder wordt. Ook kan het in sommige gevallen zelfs het koelsysteem aantasten.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
Speciale koelvloeistoffen zijn beter dan water. De meeste koelmiddelen gebruiken ethyleenglycol als hoofdingrediënt. Deze vloeistof op alcoholbasis kan het 212-graden kookpunt van gewoon water met wel 60-plus graden verhogen. Een koelvloeistof wordt ook "antivries" genoemd omdat het vriespunt daalt tot de min-80.
Koelvloeistof is niet alleen belangrijk voor de koeling van de motor, maar ook voor de reiniging en de bescherming van de motor tegen vorst en corrosie. Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.
De juiste koelvloeistof voor uw auto is inderdaad de G12+ koelvloeistof. Deze is vraag rood of roze van kleur. Het koelsysteem is een gesloten systeem dus wanneer u regelmatig bij moet vullen is het advies om het systeem te laten controleren op een eventuele lekkage.
Als bijvoorbeeld de corrosiewerende additieven opgebruikt zijn, treedt er een bruine verkleuring van de koelvloeistof op. Dit is waarom enkele voertuigfabrikanten een verversingsinterval voor de koelvloeistof voorschrijven.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt. Niet iedere auto heeft dezelfde koelvloeistof nodig, deze vindt u in de handleiding van uw auto.
De temperatuur in het rood of een oplichtend waarschuwingslampje van de temperatuur is een waarschuwing die u heel serieus moet nemen. Het is belangrijk om uw auto dan zo snel mogelijk op een veilige plaats te stoppen en de koelvloeistof bij te vullen nadat uw motor voldoende is afgekoeld.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.