Reacties. Onze ogen zijn het gevoeligst voor groen(evolutie dingetje) dus zien wij de groen(tinten) het best.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
Blauw staat bekend om een kalmerend effect te hebben op het lichaam en de geest. Het verkleint de hersenactiviteit en helpt het lichaam om te ontspannen. Blauw is de kleur van het evenwicht. Het stimuleert zekere hormonen die er voor zorgen dat je je ontspannen en sereen voelt.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Bruin. Bruin is de kleur van hout of aarde. Ook wel een donkere variant van oranje. Net zoals in een bruine kroeg geeft de kleur je het gevoel van warmte en gezelligheid.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Gemiddeld bleken mensen die in een blauwe kamer slapen, 7 uur en 52 minuten te slapen. Andere favoriete kleuren voor een goede nachtrust zijn geel, groen, zilver en oranje. Dat kleur een enorme impact heeft op de individuele psyche en emoties, is vrij bekend.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Ga niet voor bruin, grijs en paars
Kleuren waar je beter je joker voor in kunt zetten, zijn grijs, bruin en paars.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
Kies dan voor de kleur blauw; blauw werkt rustgevend, verkoelt en geeft je een ontspannen gevoel. Dit zorgt voor een serene sfeer om lekker in slaap te vallen. Het is zelfs uit onderzoek gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer het langst slapen!
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrouwen blauw de meest sexy kleur vinden voor een man om te dragen. Blauw staat voor vertrouwen, openheid en dat soort onzin. Vandaar dat vrouwen dit sexy vinden. In ieder geval, een goede diepblauwe blouse of simpel T-shirt schijnt dus te werken.
Kleurenpsychologie en koopgedrag
Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Hoewel zwart vaak wordt geassocieerd met begrippen als rouw, angst en verdriet, staat deze kleur ook voor kracht en autoriteit.