De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.
Rood is de kleur van opvallen. Het trekt snel je aandacht en is daarmee een ideale kleur voor bijvoorbeeld verkeerslichten en waarschuwingsborden. Welke soort rood je gebruikt is afhankelijk van de intentie van het gevoel dat je wilt oproepen.
Blijkbaar zijn blauwe ogen wetenschappelijk gezien het meest aantrekkelijk. Onze lijst bestond voor 23,25% uit blauwogige knapperds, terwijl slechts 9% van de mensen blauwe ogen heeft. Als je een man bent met blauwe ogen, heb je drie keer zoveel kans om op de lijst 'Meest sexy mensen aller tijden' te komen.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
Mensen hebben een sterkere affiniteit met een product als kleuren in overeenstemming zijn met het soort product. Functionele kleuren – grijs, zwart, bruin en groen – versterken gebruiksproducten en sociaal-zintuigelijke kleuren – rood, geel, roze en paars – versterken producten met een beleving.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
De kleur oranje
Oranje vertegenwoordigt enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht, succes, aanmoediging en stimulatie. Voor het menselijk oog is oranje een zeer warme kleur dus geeft het ook het gevoel van warmte. Toch is oranje niet zo agressief als rood.
Wereldwijd is bruin de meest voorkomende oogkleur, gevolgd door blauw. Groen is het meest zeldzaam.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrouwen blauw de meest sexy kleur vinden voor een man om te dragen. Blauw staat voor vertrouwen, openheid en dat soort onzin. Vandaar dat vrouwen dit sexy vinden. In ieder geval, een goede diepblauwe blouse of simpel T-shirt schijnt dus te werken.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop. Een winkel met een rode omgeving levert echter uiteindelijk lagere verkoopaantallen.
Blauw. Vertrouwen, zekerheid, stabiliteit en verantwoordelijkheid zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door banken, sociale netwerken, verzekeringsmaatschappijen en bijvoorbeeld accountantskantoren. Bedrijven die zekerheid en betrouwbaarheid uit willen stralen.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Rood voegt energie en kracht toe, terwijl blauw stabiliteit en veiligheid toevoegt. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, kracht en luxe. Paars wordt geassocieerd met extravagant, welzijn, onafhankelijkheid, spiritualiteit, wijsheid en magie.
Blauw staat bekend om een kalmerend effect te hebben op het lichaam en de geest. Het verkleint de hersenactiviteit en helpt het lichaam om te ontspannen. Blauw is de kleur van het evenwicht. Het stimuleert zekere hormonen die er voor zorgen dat je je ontspannen en sereen voelt.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.