Daarbij is er een duidelijke winnaar: wit. Afgelopen jaar werd bijna 40 procent van de nieuw verkochte auto's in deze kleur gespoten. Ongeveer een derde was parelmoerwit, twee derde was gewoon wit. Zwart (19 procent), grijs (15 procent) en zilver (9 procent) volgden op ruime afstand.
Ruim 1 op de 3 auto's in Nederland is grijs. Andere populaire kleuren zijn zwart, die qua populariteit op een tweede plek staat in 2019. De top drie in Nederland wordt afgesloten door auto's met een blauwe kleur.
Wees je wel bewust van wat een kleur over jou als persoon zegt. Zo schijnt rood voor energiek en daadkrachtig te staan en geel voor intelligent. Uit Brits onderzoek blijkt dat bestuurders van blauwe auto's het agressiefst rijden. Op plaats twee en drie staan bestuurders van zilveren en zwarte auto's.
Vergelijken we de top 3 populairste autokleuren in Nederland met de rest van de wereld dan zien we dat wereldwijd (net als in Europa) wit de meest populaire autokleur is. Op de tweede plaats staat zwart en op een derde plaats zilver. De kleur 'neutraal' bevat; beige, goud, geel, oranje en bruin.
Wereldwijd wel, in Europa niet. Wit blijft ook in 2020 wereldwijd de populairste lakkleur voor auto's, dat concludeert verffabrikant Axalta in haar Global Automotive Color Popularity Report. Al tien jaar lang is wit de meest gekozen kleur voor nieuwe auto's.
Welke kleur het goedkoopst is hangt af van het type verzekering. "Bij een beperkt cascopolis kun je het beste met een groene auto aankomen. Voor een goedkopere allriskverzekering kun je het best aankomen met blauwe lak." In de praktijk kan dit meer dan honderd euro per jaar schelen.
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Hou in elk geval ook rekening met de voor- en nadelen van de gekozen kleur: Al valt zwart de laatste jaren erg in de smaak, toch blijft het een gevoelige kleur die minder goed bestand is tegen herhaalde carwashbeurten. Wit wordt sneller vuil. Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op.
Als je met een witte auto rijdt, heb je een frisse en moderne kijk op het leven. Je hebt smaak en kent je wereld. Wit wordt ook geassocieerd met puurheid, wat dus wil zeggen dat je een eerlijk persoon bent die de kleine dingen in het leven apprecieert.
Dat zwarte auto's warmer worden dan witte auto's als je ze in de zon parkeert, is bekend. Maar hoeveel scheelt het precies? Volgens de wetenschap reflecteert een witte lak tot wel 60 procent van de warme zonnestralen, bij zwarte lak is dit 5 procent.
Ik denk dat je wel kan zeggen dat het schoonhouden van je lak, bij een witte kleur belangrijker is dan bij andere kleuren. Niet te vergeten dat zwart een hele kwetsbare kleur is. Swirls zul je op een witte auto minder heftig zien dan op een zwarte, maar vervuiling zoals teer zie je eerder op wit dan op zwart.
De kosten variëren tussen de 1200 en 3500 euro, afhankelijk van de grootte van je auto en het soort folie. Voor een compacte middenklasser als de VW Golf moet je denken aan ongeveer 1800 euro.
Een metallic lak wordt voorzien van een transparante deklaag. Gewone autolak is tegenwoordig op waterbasis en ook deze is voorzien van een transparante laag. Metallic lak is aanzienlijk duurder.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
Zwarte velgen zijn buitengewoon populair en zien er op vrijwel alle lichte auto's goed uit, zelfs met een felgekleurde carrosserie. Zwart doet het goed op zilverkleurige, gele, groene en rode auto's. Het effect is iets minder bij donkere wagens, maar ook hier is dat een kwestie van goed combineren.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval.
Is je auto smerig? Dat komt waarschijnlijk door de combinatie van Saharastof en neerslag. Afgelopen nacht heeft het geregend, waardoor het stof uit de lucht is gespoeld. Roosmarijn Knol van Weerplaza waarschuwt: gebruik niet je ruitenwissers om het stof van je autoruiten te krijgen.
iClean raadt automobilisten aan om 1 keer per week de auto te wassen. Een grondige wasbeurt kan 1 á 2 keer per maand. Ook wordt aangeraden om een wasstraat te gebruiken. Vaak is zo'n bezoekje inclusief een beschermende laag autowax en dat zal zeker van pas komen in de wintermaanden.
Nieuw lid. Klopt, vliegen voelen zich sneller aangetrokken tot lichte kleuren. Ze zullen dan ook altijd voor de witte auto gaan i.p.v. een donkere als landingsbaan.