Schoonheidsidealen kunnen, zeker wanneer ze onrealistisch of praktisch onhaalbaar zijn, een negatieve invloed hebben op het lichaamsbeeld en de eigenwaarde van personen die ze nastreven. Zo wordt het huidige westerse schoonheidsideaal als onmogelijk te bereiken beschouwd voor de meeste vrouwen.
Die combinatie van blootstelling aan en internalisering van schoonheidsidealen kan leiden tot 'zelfobjectivering'. “Dat betekent dat je naar jezelf kijkt als observator, door de denkbeeldige ogen van een ander. En dat kan gevolgen hebben voor je gedrag en zelfbeeld.
Voor de oorzaak van een bedacht schoonheidsideaal wordt vaak naar de media gewezen, vooral naar tv-programma's en modebladen die hun publiek bombarderen met beelden van beeldschone, dunne, gephotoshopte vrouwen.
Niet alleen de modellen wereld, Social Media en modetijdschriften hebben invloed op het schoonheidsideaal. Cultuur speelt hier een grote rol bij en het schoonheidsideaal is ook ontstaan op basis van cultuur.
#5: India. In India is het traditionele schoonheidsideaal vooral gebaseerd op de vrouw met een smalle taille, brede heupen en grote borsten: de typische zandloper. Daarnaast moet ze ook nog grote ogen en lang zwart haar hebben.
Een schoonheidsideaal is wat binnen een bepaalde cultuur als het toppunt van menselijke schoonheid wordt beschouwd. Er zijn individuele verschillen in de perceptie van aantrekkelijkheid, maar veel is ook sociaal en cultureel bepaald en verschilt dus afhankelijk van plaats, tijd en cultuur.
Iedereen heeft wel eens van de zeven schoonheden gehoord. Het is echter onbekend wie de zeven schoonheden bedacht heeft. Op internet circuleren er zelfs meerdere varianten van de lijst. Waarbij de V-vormige haargrens, molligheid, bleke huid en scheel kijken (loensende ogen) ook op de lijst staan.
Schoonheid is een thema in de esthetica, een onderdeel van de filosofie dat onderzoekt wat als mooi of lelijk wordt ervaren. De beleving van schoonheid is deels subjectief, maar de filosoof Kant betoogt dat schoonheid ook een verbonden is aan het schone voorwerp zelf.
Vrouwen hebben door de loop der jaren veel meer gesleuteld aan hun lichaam om te voldoen aan het 'op dat moment heersende' schoonheidsideaal. De reden dat het ideaalbeeld bij vrouwen continu verandert heeft ook te maken met haar steeds veranderende rol in de geschiedenis.
Aan het ideaalbeeld van de vrouw werd voldaan wanneer haar lichaam curven bezat en haar figuur de vormen had van een zandloper. Verder had de vrouw grote borsten en een slanke taille.
Schoonheid is een breed begrip. In elke cultuur zijn de schoonheidsidealen anders. In de ene cultuur vallen vollere vrouwen bijvoorbeeld onder het schoonheidsideaal, terwijl dit in andere landen voor slanke vrouwen geldt. In veel landen doen vrouwen 'gekke' dingen als het aankomt op schoonheid.
Social media is een echte broedplaats voor verstoorde gedachten en gedrag. ' Claire Mysko, een bekroond schrijfster en expert op het gebied van lichaamsbeeld, leiderschap en media, legt uit: 'social media kan een negatief zelfbeeld niet veroorzaken, maar ze kan het wel versterken.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Adolescenten die vaker sociale netwerksites gebruikten, hechtten een jaar later meer belang aan hun eigen uiterlijk, wat er vervolgens weer toe leidde dat ze meer geneigd waren cosmetische chirurgie te willen ondergaan. De effecten waren even sterk aanwezig bij jongens en meisjes.
Het schoonheidsvlekje, in vakterminologie ook wel de tache de beauté genoemd, bevindt zich doorgaans aan de linker- of rechterkant van het gelaat, tussen neus en mond.
Vrouwen werden veelal jeugdig en rond weergegeven, met een slanke taille, hoge konische borsten en gewelfde heupen. Dit laatste was vooral om uiting te geven aan hun destijds voornaamste missie in de maatschappij: het moederschap.
Gemiddelde neus blijkt aantrekkelijker
In het onderzoek van Van Zijl werden veertig vrouwelijke gezichten gecombineerd tot een 'gemiddeld gezicht' met een 'gemiddelde neus'. Die neus liet hij samen met de veertig unieke neuzen aan een panel van mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en afkomst zien.
Dit is ook het geval bij mannen. Sommige mannen zijn ook gezegend met mooie lange wimpers die hun ogen omlijsten en waardoor zij een mysterieuze look krijgen en hun ogen nog meer opvallen.
Schoonheid draagt bij aan ons welbevinden én het motiveert ons. We willen graag schoonheid om ons heen, geen lelijkheid. Maar dat idee is niet zo helder als wellicht lijkt. Als we iets mooi vinden, begrij- pen we het—de schoonheid geeft ons toegang tot het andere.
Vrouwen met een gave huid, dik glanzend haar, gewelfde taille en symmetrisch lichaam waren favoriet. Vooral als ze nog jong waren. Mannen zijn nog steeds gefascineerd door vrouwen met deze kenmerken. Vrouwen met deze kenmerken straalden vruchtbaarheid uit, dit is tevens wat een man in een vrouw zocht.
Kuiltjes in je wangen worden veroorzaakt door een kleine vervorming van de wangspier, waardoor de huid van de wang strak trekt als het beweegt, en kuiltjes creëert. Deze schattige eigenschap van het gezicht is meestal een genetisch overgedragen eigenschap.