De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gaat eerst over de hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgen andere routes, waaronder Den Haag – Eindhoven. Uiteindelijk moeten de nieuwe treinen ook ingezet gaan worden tussen Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda.
De S53 trein tussen Gent-Sint-Pieters en Lokeren valt voorlopig weg (de halte in Beervelde wordt verzekerd door een extra halte van een IC-trein). Ook de IC-treinen tussen Bergen en Aulnoye en tussen Namen-Charleroi en Maubeuge worden voorlopig geschrapt (zowel tijdens de week als tijdens het weekend).
Met de nachttrein reis je 's nachts snel en comfortabel. In de Randstad rijdt de nachttrein elke nacht.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Het nachtnet is in Nederland het net van spoorlijnen waar 's nachts treinen rijden. De nachttreinen in Nederland functioneren niet als slaaptreinen. De reistijden zijn daar te kort voor.
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d'Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer.
Samengevat: Hoe vind ik de dienstregeling van mijn trein? Gebruik de routeplanner op de website (rubriek "Mijn reis") of de NMBS-app.
Het salaris Metro- en treinbestuurders ligt gemiddeld op € 3831 bruto per maand.
Op dit moment geen stakingen bekend.
Houd voor de meest actuele situatie de berichten in de 9292 reisplanner op 9292.nl en de 9292 app in de gaten.
De internationale treindienst tussen Amsterdam en Brussel heeft slechts veertig dagen gereden, van 9 december 2012 tot en met 17 januari 2013. Hiervoor werden V250-treinstellen van AnsaldoBreda S.p.A. gebruikt. Wegens gebreken aan de V250 werd de dienst opgeheven.
De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity's, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio's sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor.
De Europese Investeringsbank en NS hebben een leningsovereenkomst ondertekend ter ondersteuning van de aankoop van 79 nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen. Het gaat om een bedrag van 450 miljoen euro. De eerste ICNG-treinen van Franse treinfabrikant Alstom gaan in 2021 op het spoor rijden.
Vanaf 13 december rijdt de Nightjet, zoals de nachttrein heet, elke dag van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Tickets zijn beschikbaar vanaf 29 euro voor een zitplaats, vanaf 59 euro voor een slaapplaats en luxere bedden zijn er vanaf 89 euro.
Onlangs schreven we dat je sinds oktober 2021 met de nachttrein naar Praag, Wenen, Venetië, Verona en Milaan kunt reizen. Aan dat rijtje zijn nu meer steden toegevoegd: Bolzano, Salzburg, Kopenhagen, Göteborg, Malmö, Florence, Bologna, Como en Linz.
Nachttrein naar Barcelona
Deze nachttrein wordt voorzien eind 2024. Het kan dan dus ook een overweging zijn om overdag naar Zwitserland te reizen, en in de nacht naar Barcelona. Een voordeel is dat je een deel van de reistijd kunt slapen, maar de reistijd naar deze populaire Spaanse stad zal lang blijven.
De slaaptrein beleeft een heuse revival. Sinds afgelopen mei rijdt de Nederlandse Spoorwegen in samenwerking met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB dagelijks met een slaaptrein van Amsterdam naar Wenen, en andersom. Nu is daar een nieuwe speler bijgekomen.
Met de Nightjet nachttrein reist u in alle comfort tussen Oostenrijk en België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië.
NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity.
Het treinstel is voorzien van vier tractie motoren van CEM Oerlikon(F) type . Elke motor heeft een vermogen van kW ( pk). Het treinstel heeft een totaal vermogen van 1.250 kW ( pk). Deze motoren afgeveerd zijn opgehangen.