Welke plug-in hybride heeft de grootste actieradius? In dit overzicht hebben de Volkswagen Golf GTE en de Toyota RAV4 de grootste actieradius, maar liefst 900 kilometer. Het uiteindelijke bereik is erg afhankelijk van je eigen rijstijl en laadgedrag.
Mercedes-Benz GLC – 130 kilometer
Deze ruime gezinsauto biedt het grootste elektrische bereik van alle plug-in hybride modellen van het merk: de GLC SUV kan tot wel 130 kilometer volledig elektrisch rijden, zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken!
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Belastingvoordelen tot 2025
Tot het einde van dit jaar genieten Plug in Hybridevoertuigen van aanzienlijke belastingvoordelen. Door hun lage theoretische CO2-uitstoot betalen eigenaars minder belasting, waardoor ze vaak goedkoper zijn dan traditionele modellen.
De plug-in hybride is nog volledig fiscaal aftrekbaar tot en met eind 2024.
Uit het diepgaande onderzoeksrapport van IDTechEx, "Plug-in hybride en batterij-elektrische auto's 2025-2045: technologieën, spelers, regelgeving, marktprognoses", blijkt dat de verwachting is dat het aantal PHEV's in 2024 met bijna 75% zal groeien ten opzichte van 2023, tot ruim 7 miljoen eenheden .
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Nadelen. Plug-in hybride auto's zijn zwaar. De combinatie van een elektromotor en brandstofmotor zorgt voor extra gewicht. Ook is de accu van een plug-in hybrid groter, in vergelijking met een full of mild hybrid.
De hybride met stekker (plug-in hybride of PHEV genaamd) laad je op aan een laadpaal, terwijl de hybride zonder stekker stroom haalt uit de elektromotor. Die laadt zichzelf op tijdens het rijden. Relatief nieuw is de mild-hybrid (MHEV): een hybride zonder stekker met een 48 voltsysteem.
De accu van een PHEV laad je op dezelfde wijze op als een volledige elektrische auto, dus door middel van een laadsnoer. De elektromotor is ondersteunend aan de brandstofmotor. Echter kent een PHEV weer een grotere accu dan een HEV. Dit heeft als voordeel dat je grotere stukken volledig elektrisch kunt rijden.
Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen.
Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25.
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
Deskundigen schatten echter dat het ongeveer acht jaar duurt voordat de batterijen hun capaciteit beginnen te verliezen. Zodra de gezondheid van een hybride batterij achteruitgaat, kunnen autobezitters hun brandstofverbruik zien toenemen of kunnen ze een waarschuwingslampje op hun dashboard zien .
Net zoals de gemiddelde gewone auto kan een hybride auto tot wel 250.000 kilometer op de teller hebben, zonder dat je in de problemen komt.
Maar het is ook duidelijk dat als u zelden oplaadt en een hoog percentage van de kilometers op benzine rijdt , een PHEV NIET geschikt voor u is. Kijk naar een gewone hybride als dit bekend klinkt. Een PHEV-aandrijflijn die u nooit oplaadt, vertegenwoordigt extra kosten en extra gewicht vanwege de grotere batterij.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
We weten allemaal dat plug-in hybrides (PHEV's) met hun lage CO2-uitstoot heel verstandig zijn voor de planeet, maar ze kunnen ook goed zijn voor uw financiën – vooral als u kunt profiteren van lage energietarieven 's nachts door ze thuis op te laden.