De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Hoe het kan dat we in 2022 nog steeds te weinig chips hebben. Het verbaast veel mensen dat we na twee jaar nog steeds kampen met het chiptekort. Er lijkt nu zelfs sprake van slechtere beschikbaarheid van allerlei soorten chips, voor allerlei soorten producten.
Microchips bakken doe je niet zomaar. Je hebt er enorm geavanceerde installaties voor nodig. Het gros van de wereldwijde productie is in handen van TSMC, Samsung en Intel. Intel bouwt vooral zijn eigen chips, terwijl Samsung voor zowel zichzelf als klanten produceert.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Een chip is een heel klein stukje silicium (halfgeleidend materiaal) waarop een grote hoeveelheid microscopisch kleine elektronische schakelingen zitten. Er zijn verschillende soorten chips, zoals processorchips en geheugenchips. Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Zitten er in budgetvriendelijke auto's 150 halfgeleiders, dan zijn dat er in elektrische luxewagens gemakkelijk 3000 en meer.
Hoe dan ook zijn fabrieken nu hun capaciteit drastisch aan het ophogen. Het zal echter enige tijd kosten voor het effect daarvan zichtbaar is. Het maken van een chip kan namelijk wel een half jaar duren.
In Nederland kennen we ASML, ASMI en BESI. In het buitenland zijn aandelen als Intel, Samsung en TSMC enkele bekende namen.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
Waarom is er een tekort? De wereldmarkt voor halfgeleiders groeit weer snel, terwijl het aanbod beperkt is. Kortom: het tekort is het gevolg van de eerdere massale annulering van chipbestellingen door autofabrikanten toen de vraag naar auto's instortte, vooral als gevolg van de crisis.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
Zand, in de vorm van verfijnd silicium, vormt de basis van de computerchip. Dat silicium wordt gepurificeerd en vervolgens gesmolten. Door het silicium langzaam te laten stollen, ontstaat er een cilindervormig monokristal.
In bijna alle chips, of het nu processors, geheugen of andere componenten zijn, vormt silicium het hoofdbestanddeel. De productie van een chip is echter een stuk complexer dan die van glas en vergt een groot aantal stappen.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Vandaag levert het gemiddeld 10 chips per voertuig en het eerste doel van 20 is binnen bereikt. Dat illustreerde Melexis met 2 voorbeelden. Voor de nieuwe Model 3 van Tesla levert het bijna 30 chips, voor de BmW 530 komt het boven de 30 stuks uit.
De keuze voor slechts één chip in het stuursysteem in plaats van twee heeft ook een direct voordeel voor Tesla. Het scheelt het bedrijf geld, waardoor de auto's die het op die manier bouwt winstgevender zijn.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
STMicroelectronics, NXP en Infineon maken al decennialang zelf microchips, al komen ze momenteel niet mee met de nieuwste ontwikkelingen. ASML, momenteel het enige bedrijf dat de machines kan maken voor de modernste microchips, is echter gevestigd in Nederland.
Duizenden Zweden hebben microchips geïmplanteerd in hun lichaam, zodat ze geen toegangspasjes, ID-kaarten en OV-kaarten meer nodig hebben. De afgelopen drie jaar hebben ongeveer drieduizend mensen in Zweden een microchip ter grootte van een rijstkorrel laten aanbrengen onder hun huid, meldt persbureau AFP.
Het kan allemaal met biohacking. Deze techniek is dichterbij dan de meesten denken: je kan nu al een micro-chip in je hand laten zetten. Biohacking is het gebruik maken van hulpmiddelen om lichaamsfuncties te verbeteren.
Ja dit kan echt, maar waarom zou je dit willen doen ? Hoe en waar je zoiets in theorie zou kunnen doen hangt natuurlijk volledig af van de toepassing waarvoor een chip wordt gebruikt.