Kosten. Even afgezien van de Volkswagen e-Golf en de GTE-versie is de zuinigste versie van de Golf in standaardvorm de 1.6 TDI 105 die volgens officiële verbruikscijfers gemiddeld 1 op 26,1 haalt.
De Volkswagen XL1 is de zuinigste auto
De motoren tezamen leveren 69 pk. Maar niet alleen de hybridetechniek of de kleine tweecilinder dragen bij aan een gunstig brandstofverbruik. Ook het gewicht speelt een grote rol. De auto weegt, mede door carbon fibre onderdelen, slechts 795 kilogram.
Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km). Zo groot als de stap van 1.2 naar 1.0 TSI is het dus niet.
Wie de rijstijl er helemaal op aanpast kan het door Volkswagen beloofde verbruik van 3.2 liter per 100 km realiseren. Reken in de praktijk echter op een waarde tussen de 3.9 en 4.5 liter per 100 km. Daarmee is de nieuwe BlueMotion niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk de zuinigste in zijn klasse.
Het gemiddelde verbruik: 7,4 l/100 km (CO2: 167 g/km). Voor maximaal rijplezier is de Golf GTI bovendien uitgerust met een mechanisch sperdifferentieel en progressive steering.
Daarnaast is de Golf een tikkeltje zuiniger dan de Polo: de Golf verbruikt 5,3 liter benzine op 100 kilometer, terwijl de Polo 5,5 liter benzine verbruikt op 100 kilometer. Ook is de Golf ietsjes groter qua formaat en beschikt over meer ruimte in de auto.
Over het geheel genomen is de Golf 7 een uitstekende auto. Niet voor niets wordt er elke 41 seconden een geproduceerd. Afhankelijk van je behoeften kunnen we de 1,4 liter motor met 125 pk aanbevelen, die een goede keuze is voor beginnende golfers.
De benzinemotor loopt voor een driecilinder niet alleen verrassend beschaafd, maar met een verbruik van 5,1 l/100 km is het bovendien een van de zuinigste motoren in het segment van de compacte auto's.
Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km. Via een normaal stopcontact duurt het opladen van de accu ongeveer 3¾ uur.
Een 'doodgewone' Golf is een erg fijne auto. Hij is mooi stil, heel comfortabel, stuurt lekker, zit goed, wat wil een mens eigenlijk nog meer? Daarbij is hij zo ruim als je maar mag verwachten van een middenklasse-hatchback. Achterin is ook voor een volwassene prima te zitten.
Welke auto rijdt 1 op 30? Het antwoord is simpel: geen enkele. Althans, geen modellen die je kunt kopen. De Toyota Yaris is de zuinigste auto met 1 op 26,3.
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
De Golf heeft een grote reputatie als het gaat om comfort, wegligging en handelbaarheid. Editie 6 maakt dat weer helemaal waar. Dit is een erg fijn rijdende en toch zeer moderne auto. Daarbij is het ruimte-aanbod voor een auto in deze klasse ook ruim voldoende, zeker wanneer je kiest voor een vijfdeurs.
Met deze automatische transmissie weet Volkswagen een CO2-uitstoot van 159 g/km te realiseren. De versie met handgeschakelde zesbak gaat in 5,3 seconden naar de 100 km/h. Het verbruik van de handgeschakelde Golf R is vastgesteld op 7,1 l/100 km, wat neerkomt op een CO2 uitstoot van 165 g/km.
Re: Golf VII, golf 7 welke modellen een riem of ketting
Als het goed is hebben de 1.0TSI, 1.4TSI en 1.5TSI vanaf 2013 (eigenlijk eind 2012) gewoon riemen. De 1.2TSI is nog eentje met ketting.
Over de Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf is inmiddels bij de 8e generatie aanbelandt. De Volkswagen Golf 8 is in 2020 geïntroduceerd en is een waardige opvolger van zijn voorganger.
De Golf VII (op de foto's nog als mule) wordt volgens deze persoon eind 2012 onthuld, wat zeer waarschijnlijk een onthulling op de Autosalon van Parijs in oktober 2012 betekent. In Duitsland komt de auto dat jaar nog op de markt, Nederland volgt een paar maanden later.
De Polo heeft wat dat betreft een betere wegligging, maar is al rijdend op de snelweg wat springeriger (je voelt de vering en demping goed) en wat luider dan de Golf. Kijk je puur naar de occasionprijs, dan heb je met de Polo een hele allround auto in handen, ook als gezinsauto.
Dezelfde rekensom met de Golf komt uit op 472 euro per maand (of 37,8 cent per kilometer). Een Golf in plaats van een Polo kost je in dit geval dus 61 euro per maand extra, wat over vier jaar uitkomt op 2928 euro.
De nieuwe Polo is wat groter geworden en inmiddels even groot als de vierde generatie Golf. Ook van binnen krijg je de indruk dat je in een auto uit een hoger segment zit. Het dashboard is ruimer en luxer en zit vol handige snufjes. De Polo is beter connected dan ooit!