Deel 3, Gespreksvormen en verpleegkundige methodieken, bevat een diverse inhoud: gegevens verzamelen en diagnostiek, motiverende gesprekstechnieken, het familiegesprek, slecht nieuws brengen en het 'zorgen delen'-gesprek.
Gespreksdoelen kun je onderverdelen in: Kennisdoelen (wat wil je dat de cliënt weet) Gedragsdoelen (wat wil je dat de cliënt in het vervolg doet) Houdingsdoelen (je wilt dat de cliënt positief tegenover dit onderwerp staat/ positieve attitude)
Miller en Rollnick (2002) menen dat motiverende gespreksvoering gebaseerd is op de volgende principes: empathie uitdrukken, ontwikkelen van discrepantie, vermijden van discussie, omgaan met weerstand en self-efficacy ondersteunen.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Een informatief gesprek kan gebruikt worden om informatie te geven en om informatie te krijgen.
Het begeleidingsgesprek is een regelmatig terugkerend gesprek, waarbij een praktijklector en een student het functioneren van de laatste bespreken. Zo komen ze tot verbetering van dat functioneren en bevorderen zo de leermogelijkheden van de student.
Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.
Gespreksvaardigheden zijn vaardigheden die goed van pas komen in de communicatie met anderen. Het zijn algemene skills die je zowel op het werk als privé kunt inzetten om jouw mening over te brengen, maar ook respect te tonen voor de mening van de ander.
Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij er wordt gezocht naar de best passende oplossingen voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Wat is een helpend gesprek? Je helpt een cliënt door het vaststellen van het probleem en daarbij een advies te geven.
Het is een manier om gesprekken te structureren via een vaste volgorde. Namelijk eerst luisteren, dan een samenvatting maken om ten slotte een vraag te stellen. Deze gesprekstechniek kan helpen wanneer jij of je gesprekspartner lang van stof is. Ons brein kan maar een beperkte hoeveelheid informatie aan.
Het achterhalen van motieven, vaardigheden, wensen of ergernissen. Op de werkvloer bestaat voor ieder doel een gespreksmodel. Niet alleen voor het achterhalen van informatie, maar ook voor het verspreiden ervan; soms moet je eerst iets presenteren voor je in gesprek kunt gaan.
Een meta gesprek is een uitwisseling over bijvoorbeeld hoe een bepaald gesprek zich ontwikkeld heeft en hoe de deelnemers met elkaar zijn omgegaan. Meta betekent "hoger". Gelijk een observatie neemt men afstand van de gebeurtenis en eventuele emoties.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
2. Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.
Het Zorggesprek heeft als doel medewerkers te ontzorgen en te helpen om fit en inzetbaar te blijven. Het past uitstekend in de Wet Verbetering Poortwachter. In tegenstelling tot preventieve gesprekken is er (nog) geen hulpverlening nodig. Een duwtje in de goede richting is voldoende.
Ze getuigen van oprechte belangstelling en een helpende houding. Zorg in elk geval voor privacy en een rustige omgeving voor de gesprekken die je voert. Vraag bijvoorbeeld aan je medewerker of hij/zij het prettig vindt om op 'neutraal terrein' met elkaar te spreken, of bij hem/haar thuis.
Het doel van een voortgangsgesprek is het bespreken van het functioneren van de medewerker. Dit betreft zowel positieve zaken als verbeterpunten. Vaak worden ook de wensen en ambities van de medewerker doorgenomen. Het gesprek wordt vervolgens vastgelegd in een verslag voor in het personeelsdossier.
Wat is een open gesprek
Het woord zegt het eigenlijk al een beetje, een gesprek waarin je alles mag zeggen en/of vragen (dat mag sowieso altijd bij mij). Het is vaak heel verhelderend om te praten of sparren met iemand die buiten de situatie staat.