De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
"De vijf renners die gaan assisteren in de strijd om groen en geel zijn Sepp Kuss, Steven Kruijswijk, Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Nathan Van Hooydonck.
De fiets van de winnaar: hiermee voerde Wout van Aert (en Jumbo-Visma) een nieuw straf nummer op. WielrennenWout van Aert en Jumbo-Visma leverden een nieuw huzarenstukje af in de E3 Saxo Bank Classic. Met de vorm zit het meer dan goed, maar ook het materiaal is belangrijk.
Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Professioneel wielrenner
Veel wielrenners verdienen ongeveer het minimumloon van rond de 30.000 euro per jaar, waarvan de de goedverdienters zo'n € 200.000 op jaarbasis verdient.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
Een fiets is vanzelfsprekend de grootste kostenpost: gemiddeld geven fietsers 1724 euro uit aan een nieuwe fiets. Het kan een stuk duurder. Tourrenners rijden op racefietsen van meer dan 10.000 euro.
Jumbo-Visma heeft zijn achtkoppige selectie voor de komende Tour de France gepresenteerd. Primož Roglič, Wout van Aert en Jonas Vingegaard zijn de voornaamste blikvangers. Opvallend: Rohan Dennis maakt geen deel uit van de definitieve selectie, net als Robert Gesink en Mike Teunissen.
Over Richard Plugge
Richard Plugge is sinds 2013 directeur/eigenaar van de wielerploeg Team Jumbo-Visma. Het in 2015 met de schaatsploeg van Jac Orie gecombineerde Team Jumbo-Visma is één van de grootste sportbedrijven van Nederland, met 160 personeelsleden en een miljoenenbudget.
Voor deze fiets van Van Aert had de hoogste bieder 18.800 euro veil. Jumbo-Visma heeft 24 fietsen geveild waarop de renners het afgelopen jaar geschitterd hebben. De voorjaarsmachine van Wout van Aert spande de kroon met 18.800 euro. Voor zijn Tour-fiets had de hoogste bieder 16.250 euro in petto.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
Het model wat wij mochten testen was uitgerust met een Shimano Ultegra Di2 groepset en een DT Swiss ARC 1450 carbon wielset. Deze variant van de S5 heeft mede daardoor een fikse prijs van € 7.999.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Canyon staat natuurlijk bekend om zijn internetfietsen. Geen andere dealer dan Canyon zelf verkoopt de fietsen.
Daarop staat de viervoudig wereldkampioen van Alpecin-Fenix nu 89ste, omdat hij afgelopen winter slechts twee crossen reed.
150.000 à 200.000 euro. Niet slecht voor een renner die zijn geld verdient met hard fietsen. Toch zijn dergelijke bedragen niet veel meer dan zakgeld voor de bestbetaalde sporters ter wereld. Geschat wordt dat de gemiddelde knecht in de WorldTour tussen de 40.000 euro en 100.000 euro per jaar verdient.
Bauke Mollema is de best verdienende Nederlandse wielrenner. De renner van Trek - Segafredo verdient 1,5 miljoen euro per jaar.
Diverse onderzoeken tonen aan dat het budget van een WorldTour-ploeg voor 90 tot 95 procent bestaat uit de bijdrage van sponsors, de overige vijf tot tien procent halen teams binnen door middel van onder andere startgelden en merchandising.