De Ferrari 12Cilindri is de auto die de 812 Superfast – ook een Ferrari met een V12 in het front – vervangt.
Historisch gezien de ultieme motor voor sportwagens en luxe auto's, winnaar van talloze F1- en sportwagenraces, is de V12 vandaag de dag nog steeds de beste aandrijflijn voor topklasse auto's. Het is nog steeds Ferrari's vlaggenschipmotor, die de nieuwste Purosangue, 812 Superfast en de Icona-serie (Ferrari Daytona SP3 en Monza SP1/SP2) aandrijft.
Ferrari 12Cilindri | Vanaf € 7997.86,- p.m.
Ferrari heeft een nieuwe GT-auto onthuld ter vervanging van de 812 Superfast, en die heet de 12 Cilindri . In een wereld waarin turbocharging en hybridisatie de overhand nemen, houdt Ferrari vast aan een grote, atmosferische V12.
Ferrari 812 en 812 GTS
Een van de twee atmosferische auto's op deze lijst (de GMA T. 50 en Valkyrie zijn beide uitverkocht, dus het blijft bij deze en de Lambo Aventador), de 812 en de openlucht GTS, gebruiken een 789 pk sterke V12 die een werkelijk verbazingwekkend, levensbevestigend geluid produceert.
De Audi A8 werd in 2001 voor het eerst aangedreven door een twaalfcilinder W-benzinemotor. De krachtbron heeft 5998 kubieke centimeter en produceert 309 kilowatt (420 pk) op de weg.
Ferrari 288 GTO EVO (Onno)
De Ferrari 288 GTO Evoluzione is voor hem de lelijkste Ferrari ooit gemaakt. Nu moeten we het de auto vergeven, het is voornamelijk een competitie-auto bedoeld om zo snel mogelijk te zijn. Het is dus wel functioneel lelijk.
De oplage van het model is beperkt op 1.598 exemplaren, waarvan 999 Coupés en 599 Aperta's. Al die auto's krijgen een 6,5-lier V12-motor met 830 pk.
Gianmaria Fulgenzi, hoofd productontwikkeling van het Italiaanse bedrijf, zegt dat de Ferrari 12 Cilindri uit 2025 een Ferrari is "voor enkelen". Wat hij bedoelt is dat - afgezien van het feit dat de 12 Cilindri coupé bij aankomst in de VS in het eerste kwartaal van 2025 een vanafprijs van $ 464.000 (inclusief bestemming) zal hebben, zo weinigen van ons in staat zullen zijn ...
Op een veilig in New York is maandag een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht voor 51,7 miljoen dollar (48,3 miljoen euro). Dat maakt de wagen de op een na duurste auto die ooit is geveild.
Het ontwerp is een eerbetoon aan de Ferrari 365 GTB/4 Daytona met de zwarte band op de motorkap die niet verwijderd of in een andere kleur veranderd kan worden. Het interieur is geïnspireerd op de Purosangue en de 296 GTB en is het eerste GT-segment zonder analoge meter.
V10. Ferrari gebruikte V10-motoren alleen voor F1-raceauto's, tussen 1996 en 2005 .
Op elk willekeurig moment zijn drie van de cilinders in een V12-motor in hun arbeidsslag, wat de soepelheid van de vermogensafgifte vergroot door de gaten tussen de vermogenspulsen te elimineren . Een V12-motor met een 180 graden V-hoek wordt vaak een flat-twaalf-motor genoemd.
Geschiedenis. De 296 GTB werd op 24 juni 2021 gepresenteerd als de eerste "echte Ferrari met slechts zes cilinders" . Eerder werden dergelijke modellen zowel ontworpen als gebouwd door Ferrari, maar op de markt gebracht als een nieuw, instapmodel Dino-merk, onder Ferrari's exclusieve V12-modelbeleid, tot 1974. De nieuwe auto ging in 2022 in de verkoop.
Een ode aan de geschiedenis: Het nummer '812' is naast een subtiele knipoog naar de rijke historie, een samenkomst van de geschiedenis. Het getal 8 refereert aan de 800 pk, terwijl de 12 staat voor de 12 krachtige cilinders waar Ferrari bekend om staat.
Voor 2024 is de 812 GTS cabriolet nog steeds beschikbaar, aangezien de productie van de uitverkochte 812 Competizione doorgaat. Dit krachtige steigerende paard verlaat mogelijk na 2024 de line-up van Ferrari, aangezien er een geheel nieuw vervangend voertuig in de maak lijkt te zijn.
Wat kost de 812 Competizione dan wel? Welnu, inclusief BTW en BPM vraagt Ferrari een bedrag van € 580.550,-. Maar dat is zonder accessoires, opties of een bezoek aan Taylor Made, waar je al niet welkom bent als je niet minimaal 80.000 euro gaat spenderen.
812 Superfast. Bij de lancering op de Autosalon van Genève 2017 was de 812 Superfast de krachtigste en snelste Ferrari uit de geschiedenis.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV. Het was wel een beetje te verwachten dat de Fiat Multipla deze verkiezing zou winnen.
Q7 V12 TDI (2008–2012)
De enige twaalfcilinder dieselmotor die in een personenauto werd gebruikt, had een vermogen van 500 PS (368 kW; 493 pk) en 1.000 N⋅m (738 lb⋅ft) koppel. Dit geeft het voertuig een acceleratietijd van 0–100 km/u (0–62 mph) van 5,5 seconden.
A8 W12. In 2004 kwam er een speciale versie van de Audi A8 op de markt: de Audi A8 W12. Deze limousine heeft de doorontwikkelde twaalfcilindermotor van 450 pk, begrensd op een snelheid van 250 km/u. Deze snelheid kan deze auto in minder dan 30 seconden halen.
De S 65 AMG accelereert in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en bereikt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. De kracht van de 12-cilinder biturbomotor van Mercedes-AMG garandeert moeiteloze versnellingen vanuit alle toerengebieden, vergezeld van de voor AMG zo kenmerkende V12-sound.