Een project kan worden opgedeeld in vijf fases van projectmanagement: het begin, de planning, de uitvoering, de controle en de afsluiting. Deze vijf fases zijn de leidraad voor jou en je team, zodat de planning van al jullie projecten een fluitje van een cent wordt.
De meeste projecten kennen vijf fases: introductie, planning, uitvoering, monitoring en afsluiting.
Fasen project definitie
De fasering van je project leg je vast in je projectplan of Plan van Aanpak. Het indelen van de activiteiten in je project in fasen helpt je om in gecontroleerde stappen naar het resultaat toe te werken.
Een projectplan (ook wel plan van aanpak genoemd) is het basisdocument voor de uitvoering van een project. Je beschrijft hierin per fase zo concreet mogelijk welke producten of resultaten het team op moet leveren, hoe dat moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn.
In de realisatiefase wordt het project zichtbaar. In deze fase vindt de bouw van het projectresultaat plaats. Programmeurs zijn aan het coderen, designers zijn bezig beeldmateriaal te ontwikkelen, aannemers zijn aan het bouwen, de reorganisatie wordt daadwerkelijk in gang gezet.
De structuur is het tastbaarste stuk van het project. Aan de HET-kant staan bijvoorbeeld de gemaakte afspraken over de resultaten, de organisatiestructuur van het project, de procedures, tijd en geld. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen.
Tijd, kosten, scope en kwaliteit zijn de bouwstenen van elk project.
De nazorgfase: een fase die vaak over het hoofd wordt gezien.Na de realisatiefase blijft het projectteam meestal nog enige tijd stand-by voor het leveren van nazorg. Wat wordt verstaan onder 'nazorg' is meestal vastgelegd in het projectcontract.
Het hoofddoel van de ontwerpfase is om een gedetailleerd en diepgaand uitgewerkte oplossing te verkrijgen. De eindoplossing wordt nog niet gerealiseerd, maar wel afgebakend. Hierbij moet de eindoplossing aan alle eisen voldoen die tijdens de definitiefase aan bod kwamen.
De doorlooptijd is de totale tijd die een product door een proces aflegt, van begin tot het einde. Het is de tijd tussen het plaatsen van een order tot en met het afleveren van de bestelling. De doorlooptijd wordt veelal uitgedrukt in uren of dagen, maar kan ook in minuten worden uitgedrukt.
Projecten zijn vaak ene gesloten systeem, waarbij er te maken is met een beweeglijke, onvoorspelbare omgeving, waar processen zich afspelen. Voor het begrijpen van de context en het besturen van de omgeving is een procesmatige benadering meer geschikt.
Projectmanager salaris
Gemiddeld genomen verdien je als projectmanager € 56.500 per jaar. Een junior projectmanager jaarsalaris zit gemiddeld op €50.000. Medior projectmanager jaarsalaris zit gemiddeld op €59.000. Senior projectmanager jaarsalaris zit gemiddeld op €60.500.
PRINCE2 is een methode op procesbasis voor effectief projectmanagement waarmee u de fundamentele vaardigheden leert die nodig zijn om een succesvolle projectmanager te worden. Het staat voor PRojects IN Controlled Environments en wordt over de hele wereld gebruikt en erkend.
Een project is een unieke opgave, begrensd in tijd en middelen en afgesloten met een projectresultaat. Een project is een tijdelijke inspanning met als doel het creëren van een uniek product of een unieke service.
Projectmanagement is het plannen, delegeren, bewaken en beheersen van alle aspecten van het project en het motiveren van de betrokkenen om de projectdoelen te realiseren binnen de verlangde prestatiedoelen voor tijd, kosten, kwaliteit, scope, benefits en risico's.
Het hebben van structuur is een van de belangrijkste dingen in ons dagelijks leven. Het zorgt ervoor dat we de ruimte hebben om te reageren op onverwachte dingen. Het brengt ons ook overzicht en duidelijkheid. Wanneer je last hebt van bijvoorbeeld ADHD of depressieve klachten, kan structuur helpend zijn.
Projectplannen zijn essentieel om alle informatie met betrekking tot het project georganiseerd en op schema te houden. Een goed projectplan zal u helpen uw werk te beginnen met alle nodige stukken, van doelen en budgetten tot mijlpalen en communicatieplannen, op één plaats.
De initiatiefase is het begin van het project. In deze fase wordt een idee voor een project nader onderzocht en uitgewerkt. Doel van deze fase is te onderzoeken of het project wel haalbaar is.
Definitiefase. Nadat het projectplan, dat gemaakt is in de initiatiefase, is goedgekeurd, komt het project in de tweede fase: de definitiefase. In deze fase worden de eisen en wensen die aan een projectresultaat gesteld worden zo goed en compleet mogelijk bepaald.
Met projectfasering deel je een project op in kleine, logische stappen. Je maakt zo duidelijk wat er wanneer moet gebeuren en wie daar verantwoordelijk voor is. Je bewaart daardoor beter het overzicht, maakt de voortgang inzichtelijk en verkleint knelpunten en risico's die het project vertragen.