Emotionele en fysieke toestanden, zoals angst, nieuwsgierigheid, frustratie, vermoeidheid of honger, kunnen allemaal het leren beïnvloeden. Ze beïnvloeden bijvoorbeeld motivatie en het vermogen om ons te concentreren. Interfaces. De interfaces tussen de lerende en de leeractiviteit hebben invloed op het leerproces.
Factoren die leren beïnvloeden
Motivatie, feedback, herhaling en reflectie spelen een belangrijke rol. Een veilige omgeving en ondersteuning bevorderen het leerproces. Reflecteren helpt om ervaringen beter te begrijpen en toe te passen. Herhaling zorgt ervoor dat kennis en vaardigheden beter worden opgeslagen.
De effectiviteit van leren kan worden beïnvloed door interne en externe factoren, waaronder persoonlijke houding, motivatie, leervaardigheden, leeromgeving en groepsdruk .
Tot deze factoren behoren onder andere intelligentie, motivatie, emoties, interesses, houdingen, overtuigingen, waarden, leerstijlen, enzovoort.
Effectief leren vraagt om actieve betrokkenheid van de leerling. Of het nu gaat om jezelf toetsen, het creëren van een nieuw product of het maken van aantekeningen met pen en papier – de kern is dat leerlingen de hersenen actief moeten inzetten.
De definitie van effectief leren houdt in dat de effectieve leerling: • actief en strategisch is • vaardig is in samenwerking, dialoog en het creëren van kennis met anderen • in staat is doelen en plannen te ontwikkelen • zijn/haar eigen leerproces bewaakt en veelzijdig is in verschillende contexten.
✓ Kennis, enthousiasme en verantwoordelijkheid van de docent voor het leren . ✓ Klasactiviteiten die het leren stimuleren. ✓ Beoordelingsactiviteiten die het leren door ervaring stimuleren. ✓ Effectieve feedback die de leerprocessen in de klas vastlegt.
Samenvattend kunnen we zeggen dat het leerproces sterk wordt beïnvloed door een groot aantal samenhangende variabelen, waaronder motivatie, cognitieve vaardigheden, emoties, omgeving, leerstijl, voorkennis, fysieke gezondheid en sociale of culturele invloeden.
Emotioneel en mentaal welzijn spelen een substantiële rol in de factoren die het leerproces beïnvloeden. Stress, angst en andere emotionele factoren kunnen de concentratie belemmeren en het leren belemmeren. Het ondersteunen van de mentale gezondheid en het bieden van strategieën voor het omgaan met stress zijn essentiële onderdelen van effectief onderwijs.
EFA op basis van pilotgegevens resulteerde in vijf factoren van 21e-eeuws lesgeven, waaronder mondiale en lokale verbindingen, kritisch denken, zelfsturing, samenwerking en vaardigheden in het gebruik van technologie als hulpmiddel voor leren; één factor voor elke kennis (pedagogisch, inhoudelijk en technologisch); en vier factoren van kritische ...
Motivatie, aanleg en interesse zijn dus de factoren die het meest van invloed zijn op het leerproces.
Dat zijn bijvoorbeeld individuele factoren, zoals sociaaleconomische status, persoonlijkheid en zelfbeeld. Maar ook de fysieke en sociale omgeving, zoals de voedselomgeving of een beweegvriendelijke omgeving op school of op het werk.
Enkele factoren die het leren beïnvloeden, die verband houden met de leerlingen, zijn rijping, intelligentie, aandacht, interesse, vermoeidheid en motivatie . Rijpen: Leren is alleen mogelijk wanneer een bepaald stadium van rijping is bereikt.
Emotionele en fysieke toestanden, zoals angst, nieuwsgierigheid, frustratie, vermoeidheid of honger, kunnen allemaal het leren beïnvloeden. Ze beïnvloeden bijvoorbeeld motivatie en het vermogen om ons te concentreren. Interfaces. De interfaces tussen de lerende en de leeractiviteit hebben invloed op het leerproces.
Psychologische factoren en lesstijl
De snelheid, nauwkeurigheid en het vasthouden van informatie zijn afhankelijk van de aanleg, houding, interesse, aandacht, energieniveau en motivatie van de studenten. Studenten die een vraag goed beantwoorden of goede resultaten behalen, moeten worden geprezen.
Gurney (2007) stelde vijf belangrijke zaken voor die van belang zijn in het onderwijs- en leerproces: de onderwijspraktijken van de docent, klassenmanagement, beoordeling van de prestaties van studenten, reacties van studenten en de relaties tussen docenten en studenten .
Neem liever veel korte pauzes dan één lange pauze
Om effectief te leren zijn veel korte pauzes net zo belangrijk als het bestuderen van de studiestof. Gebruik bij voorbeeld de Pomodoro techniek Opent extern, daar zijn ook veel smartphone apps Opent extern voor.
Beginselen van leren omvatten paraatheid, oefening, effect, primaat, recentie, intensiteit en vrijheid . Paraatheid impliceert een mate van bereidheid en gretigheid van een individu om iets nieuws te leren. Oefening stelt dat de dingen die het vaakst worden herhaald, het beste worden onthouden.
Er zijn talloze factoren die de onderwijscompetentie beïnvloeden, zoals volwassenheid, leeftijd, motivatie, intelligentie, geestelijke gezondheid, fysieke behoeften, dieet, aandacht en interesse, aspiratieniveau , enz. Sommige factoren hebben een positief effect op het lesgeven, andere een negatief effect. Deze factoren zullen we in dit artikel bestuderen.
De essentiële factoren van lesgeven omvatten kwalitatief onderwijs, betrokkenheid van studenten, communicatie, beoordeling en het bevorderen van een veilige leeromgeving . Deze factoren helpen om succesvolle resultaten te produceren bij studenten terwijl hun academische, sociale en emotionele ontwikkeling wordt verbeterd.
Het belangrijkste onderdeel van het onderwijs-leerproces is de leerling, aangezien alle activiteiten en het hele proces om hem heen zijn gecentreerd en gepland. Leer-gecentreerd onderwijs richt zich op het leerproces.
De kenmerken zijn verdeeld in drie categorieën: Spelen en ontdekken – betrokkenheid . Actief leren – motivatie . Creëren en kritisch denken – denken .
De principes van effectief lesgeven zijn het opbouwen van relaties, het hebben van duidelijke verwachtingen, het creëren van diepe betrokkenheid van studenten en het verkrijgen van feedback van studenten en andere docenten . Feedback is erg belangrijk voor effectief lesgeven, zodat de docent veranderingen kan aanbrengen en de best mogelijke lessen kan geven die gericht zijn op leren.
Door de psychologie van leren te begrijpen, kunnen docenten klasomgevingen optimaliseren om effectief leren te bevorderen. Actieve betrokkenheid, motivatie, cognitieve ontwikkeling, emotioneel welzijn, feedback en beoordeling, en samenwerking zijn belangrijke aspecten die het leren van studenten vergemakkelijken.