Een prototype van Mercedes-Benz, met de naam VISION EQXX, heeft meer dan 1000 kilometer gereden zonder op te laden. De auto deed dit met een extra lichte 100 kWh accu. Het model is geoptimaliseerd om met zo min mogelijk energie zo ver mogelijk te komen.
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
De Tesla Roadster (vanaf 2022) Deze absolute nummer 1 heeft een gemiddeld bereik van 960 kilometer op een volle batterij. En gemiddeld bereik is een combinatie van zomer, winter, snelweg en binnendoor rijden.
De nieuwe Fiat 500e heeft op papier een behoorlijk volwassen rijbereik. Dankzij het accupakket van 42 kWh heeft de nieuwe elektrische Fiat 500 een actieradius van 320 kilometer volgens de WLTP-rijcyclus. De laadaansluiting voldoet aan de CCS-standaard en je kunt hem aan de snellader laden met maximaal 85 kW.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De Kia e-Soul van 64 kWh heeft de beste prijs-actieradius verhouding met 96,14 euro per kilometer. Het is belangrijk om ook naar andere factoren te kijken dan de actieradius bij het zoeken naar een elektrische auto, zoals de fase aansluiting.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Volgens de ING zijn elektrische auto's waardevaster en hebben ze dus een hogere restwaarde. De gemiddelde restwaarde na vijf jaar van EV's zal tussen de 40% en 47,5% liggen, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Het nadeel van de meeste elektrische occasions is de relatief lage actieradius. Hebben veel middenklasse elektrische auto's tegenwoordig een accu van meer dan 60 kWh, zo'n vijf jaar terug was een dergelijk grote accu nog voorbehouden aan de Tesla Model S.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel
Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs. Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan bent u toch al snel tegen de €2 per liter kwijt.