Dot 3 of Dot 4: de verschillen Bij normale gezinsauto's wordt het meest gebruik gemaakt van remvloeistof Dot 3 of 4. De eerstgenoemde soort heeft een droog kookpunt van 190 en een nat kookpunt van 140 graden Celsius. Remolie Dot 4 heeft een droog kookpunt van 205 en een nat kookpunt van 155 graden Celsius.
Welke? De correcte remvloeistof wordt aangegeven in de onderhoudshandleiding van de auto. Over het algemeen voldoen de remvloeistoffen DOT 4 en DOT 4 Low viscosity aan de technische eisen van 90% van de in Europa en wereldwijd aanwezige auto's.
Het soort remvloeistof wordt uitgedrukt in DOT.Het cijfer erachter (je hebt DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt.Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Vervangen of mengen? DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel. In de internationale standaard is een mengbaarheid clausule opgenomen waar deze vloeistoffen aan moeten voldoen. Je kunt ze dus met elkaar mengen.
Een remvloeistof welke voldoet aan de FMVSS 116 (DOT 3, DOT 4 of DOT 5.1), ISO 4925 en SAE J 1703 specificaties kan zeer goed gemengd worden met een andere remvloeistof (met uitzondering van de eerder gememoreerde DOT 5 op silicone basis), sinds er een mengbaarheid clausule in de Internationale standaard is opgenomen.
Wanneer de remvloeistof vervangen moet worden, kun je de handleiding van je auto raadplegen om te zien welk type remvloeistof de auto nodig heeft. Het is zeer onverstandig om verschillende soorten remvloeistof te mengen, omdat dit kan leiden tot slechte werking van de remmen als gevolg van incompatibiliteit.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Raadpleeg altijd de technische papieren van de motorfiets om erachter te komen welk olietype (DOT) je nodig hebt. In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
DOT 4 remvloeistof is in het bijzonder geschikt voor hydraulische remsystemen in trommel- en schijfremmen van o.a. auto's, vrachtwagens, heftrucks en motoren. Om schade aan je voertuig of ongelukken te voorkomen, is het erg belangrijk om de juiste remvloeistof te gebruiken.
Remvloeistof voor je motor: DOT 3, 4, 5 en 5.1
De remvloeistoffen die je het meest zult tegen komen voor je motor zijn die met een DOT codering 3, 4, 5 en 5.1. Deze DOT code staat voor Department of Transportation, zoals dat ook op je motorbanden te vinden is.
Je kunt zelf de remvloeistof in je motor vervangen. Met een beetje gereedschap, geduld en handigheid kun je veel zelf doen. Maar let op: als je niet regelmatig zelf aan je motor sleutelt, is dit een klus die je beter aan een vakman kunt overlaten.
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.
Als DOT3 is voorgeschreven mag DOT3 of hoger gebruikt worden. DOTx mag gemengd worden met elke andere DOT-aangeduide remvloeistof zolang die minimaal aan de eisen van de autofabrikant voldoet. DOT3 gebruiken of bijmengen waar DOT4 of hoger voorgeschreven is mag dus niet.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel.Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden.
Om het remsysteem optimaal te laten functioneren is het belangrijk om de remvloeistof bijtijds bij te vullen of geheel te verversen. Bij regelmatig gebruik van de personenauto is het raadzaam dit minimaal een keer in de twee jaar te doen.
Het rempedaal verplaatst de remvloeistof in plaats van deze in elkaar te drukken. Hierdoor komen andere onderdelen van het remsysteem in beweging, wat ervoor zorgt dat de auto vaart mindert. Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt.
Zonder remvloeistof kan je auto niet remmen en het is dus essentieel voor je veiligheid dat er voldoende van aanwezig is en dat de vloeistof van een voldoende kwaliteit is.
Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Hoelang duurt het om remvloeistof te vervangen? Remvloeistof vervangen duurt maximaal 45 minuten.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C. Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Wij houden altijd een maximale termijn van 3 jaar aan maar zelfs buiten deze tijd is remvloeistof prima te gebruiken. Dit geldt zowel voor plastic als blik verpakkingen. Bij een geopende verpakking is remvloeistof ook nog prima houdbaar, mits de verpakking goed afgesloten is en er geen vocht bij kan komen.
Om de remmen goed te kunnen verversen heb je ongeveer 1 liter nodig. Zorg dat je genoeg heb, remvloeistof kost niet zoveel het is lastiger als je bij moet halen.