Duurzaamheid in het algemeen | Belang Ongeveer de helft (53%) van de 25- tot 35-jarigen vindt het (zeer) belangrijk om in het dagelijks leven duurzame keuzes te maken: 45% belangrijk en 8% zeer belangrijk.
Op dit punt zijn er weinig verschillen tussen bevolkingsgroepen. Mannen en vrouwen zeggen even vaak bewust hiermee bezig te zijn. Leeftijd is het meest onderscheidend: 72 procent van de 18- tot 25-jarigen zegt milieubewust bezig te zijn, en ruim 90 procent van de 45-plussers.
De trendsetters zijn mensen die voorop lopen in duurzaamheid. Dit zijn de mensen die als eerste elektrische auto's rijden en deze koppelen aan hun huis zodat ze energieneutraler leven. Zij zijn zich zeer bewust van alles wat moet gebeuren om onze planeet te redden en willen hier graag een steentje aan bijdragen.
Onder de ondervraagden blijkt de groep 18-34-jarigen in vergelijking met de andere leeftijdsgroepen in en om het huis het minst duurzaam te leven: deze groep gooit vaker voedsel weg, neemt het minst vaak een boodschappentas mee naar de supermarkt en scheidt het minst vaak hun afval.
Door duurzaamheid te integreren, wordt de kans groter dat klanten pleitbezorgers van het merk worden, maar als duurzaam bedrijf kun je nog meer doen om echte merkbelangenbehartiging en blijvende klantenloyaliteit te bevorderen. Het komt neer op iets dat 'sociaal bewijs' wordt genoemd.
Bescherming van ecosystemen: Door duurzamer te leven, kunnen we bijdragen aan het behoud van natuurlijke ecosystemen en biodiversiteit. Ontbossing, overbevissing, vervuiling en andere niet-duurzame praktijken hebben een negatieve impact op de flora en fauna van onze planeet.
In het recente KPMG Me, My life & My Wallet-onderzoek wordt onder andere melding gemaakt van het feit dat 80% van de consumenten zegt zich zorgen te maken over duurzaamheid. Zes op de tien Nederlanders denken ook dat hun eigen gedrag klimaatverandering kan beïnvloeden (CBS, 2021).
Op de lange termijn bespaart duurzaam ondernemen vaak geld. Dit kan d.m.v. de aanleg van duurzame energiebronnen, die vaak gesubsidieerd worden en daarnaast minder belasting opeisen. Daarnaast is het belangrijk vooruit te denken op gebied van regelgevingen en wetten.
Consument kijkt steeds vaker naar duurzaamheid voor aankopen, blijkt uit nieuw onderzoek. De zorg voor mens en planeet wordt steeds belangrijker voor consumenten. Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat duurzaamheid zelfs een must aan het worden is bij aankoopbeslissingen.
Duurzaamheid, eens een niche-onderwerp, is een belangrijk aspect van de moderne samenleving. Vooral onder de jongere generatie (18-34 jaar) is duurzaamheid een groeiend interessegebied. Dit heeft niet alleen gevolgen voor individueel consumptiegedrag, maar beïnvloedt ook hun professionele keuzes.
Maar liefst 80 procent van de consumenten in Nederland maakt zich zorgen over duurzaamheid, blijkt uit het KPMG-onderzoek Me, my life, my wallet (pdf), dat in juli 2023 verscheen. En daar blijft het niet bij. Zes op de tien Nederlanders geloven dat hun eigen gedrag invloed heeft op klimaatverandering (CBS, 2021).
De focus in het klimaatbeleid vinden ze te veel bij het individu en de jonge generatie te liggen, terwijl ze juist een grote rol zien voor zowel overheid, de internationale politiek en bedrijven. Ook investeren in duurzaam transport en betaalbare en duurzame huisvesting is voor jongeren belangrijk.
Generatie X het sterkst gemotiveerd duurzaam te beleggen
Uit het onderzoek blijkt ook dat generatie X zich zorgen maakt over de klimaatverandering. Meer dan twee derde (67%) van hen denkt dat de klimaatverandering effect op hun beleggingen heeft of zal hebben.
Uit het Mediabrands Covid onderzoek en de Retail Buying Studie blijkt dat 62% van de Nederlanders duurzaamheid een belangrijk onderwerp vinden, 58% milieuvriendelijke producten kopen, 57% producten met weinig verpakking en fairtrade producten kopen en 54% keurmerk en diervriendelijke producten kopen.
In ons onderzoek van de zomer van 2019, waren generatie Z en de millennials het meest gepassioneerd over duurzaamheid, meer dan de helft zei alleen producten te kopen van eco‑vriendelijke merken.
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen. Het gaat hierbij om economische, sociale en leefomgevingsbehoeften.
De meeste Nederlanders (ongeveer driekwart) staan open om duurzaam te leven. Echter, slechts een kwart van de 98 onderzochte duurzame gedragingen wordt daadwerkelijk door de meerderheid vertoond. Er is tussen 2021 en 2023 op een klein aantal gedragingen een stijging gevonden.
Obstakels. Duurzaamheid is een populair thema: wie de kranten leest, kan zomaar het idee krijgen dat Nederlanders zich constant bezighouden met het milieu. Toch blijkt uit het onderzoek dat er nog veel te winnen valt als het gaat om duurzame gewoontes.
Duurzaamheid is dé megatrend voor de komende decennia. Toenemende schaarste van bijvoorbeeld grondstoffen en olie alsook de beschadiging van milieu en de gevolgen van klimaatverandering vertalen zich steeds concreter in zowel kansen als extra lasten voor uw organisatie. Consumenten gaan steeds meer voor duurzaam.
Consumenten vinden duurzaamheid belangrijk in retail
Uit het onderzoek blijkt dat volgens driekwart van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk is voor zowel bedrijven in het algemeen (74%) als winkels en supermarkten specifiek (79%).
Nederlandse consumenten geven aan dat winkels en supermarkten zich vooral moeten richten op afvalbeperking, recycling en energiebesparing. Bij supermarkten is ook lokale betrokkenheid een belangrijk aandachtspunt. En bij online winkels is naast afvalbeperking ook duurzaam transport van belang.
Laten we dan eens dieper induiken op elk van deze 4 duurzaamheidsprincipes; de sociale, economische, menselijke duurzaamheid en het milieu.
Naast betaalbaarheid is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven de belangrijkste belemmering voor mensen om duurzaam te leven. Wereldwijd zijn watervervuiling, kinderarbeid en arbeidsuitbuiting de grootste duurzame problemen waar bedrijven volgens consumenten aandacht aan moeten besteden.
Als klimaatverandering niet op tijd wordt afgeremd, krijgen we meer en meer te maken met bijvoorbeeld extreme hitte, overstromingen en een verlies aan biodiversiteit. Dat brengt ook ons voedsel, onze woningen, onze gezondheid en onze economie in gevaar.