Doelgroepen. De doelgroep 50-64 jaar is de groep die in Nederland het meeste televisie kijkt. Deze mensen kijken maar liefst 4 uur en 8 minuten per dag tv, wat echter wel 32 minuten minder is dan in de eerste helft van 2021. De tv-schermtijd onder 20-34 jarigen daalde het hardst.
Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV (90%), dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. De groep Nederlanders die uitgesteld TV kijkt is bijna even groot als de groep die live kijkt.
Naarmate de kijker jonger is, wordt het kijken van zowel televisie als online video's steeds gangbaarder (tabel 3). Bij de leeftijdsgroepen tot 34 jaar kijkt 93,8 procent zowel televisie als online video's, in de leeftijdsgroepen tot 49 jaar is dat ook nog 84 procent. Boven de 50 jaar gaat dit aandeel naar beneden.
In totaal was de gemiddelde leeftijd van televisiekijkers in 2011 48 jaar.In 2021 is dat 56 jaar. De gemiddelde leeftijd van NPO 1 is 60 jaar, bij RTL 4 is dat bijvoorbeeld 53 jaar."
Het aantal jongeren dat nog een TV heeft neemt af, claimt projectorfabrikant XGIMI na onderzoek. Uit het recente onder meer dan 1.000 Nederlandse respondenten, blijkt dat steeds minder jongeren tussen 18 en 29 jaar een televisie bezitten. In totaal heeft 17 procent van deze groep nog een tv in huis.
Te veel tv kijken is niet goed voor de ontwikkelen van kinderen. Dat komt onder andere omdat kinderen dan te weinig andere activiteiten doen, zoals bewegen en buiten spelen, waarmee ze hun motoriek en sociale vaardigheden ontwikkelen. Toch is tv kijken op zichzelf niet per definitie schadelijk.
Televisie en film
Jongeren kijken het liefst naar buitenlandse dramaseries en films met romantiek of spannende actie. Films waarin vampiers, bovennatuurlijke elementen en horror voorkomen zijn zeer geliefd onder jongeren. Jongeren voelen zich aangetrokken tot complexe karakters.
De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag.
In 2018 zijn 6.249 huishoudens en 5.108 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd. In 2018 heeft 96% van de Nederlandse huishoudens een TV in gebruik. Daarmee blijft de televisie een zeer belangrijke plek behouden in het huishouden. De groei van mobiele apparaten stabiliseert in 2018.
Op een dag kijkt 90% van de 65-plussers lineair televisie, onder de 13-19-jarigen is dit slechts 49%. De oudere kijkers besteden ook veel meer tijd aan lineair televisiekijken dan de jongere groepen.
Ouderen kijken vooral naar de NPO. De jongere leeftijdsgroepen kijken een stuk minder televisie, maar áls ze tv-kijken, stemmen ze vaker op de commerciële omroepen af dan op de NPO.
Een Amerikaans gezin kijkt gemiddeld meer dan 8 uur tv per dag, terwijl de tweede in de lijst, Hongarije, iets meer dan de helft kijkt. Een Zweeds gezin kijkt samen gemiddeld amper 2 uur per dag, in Nederland kijken we net iets meer dan 3 uur.
Het advies van Mediaopvoeding.nl voor kinderen van 4 tot en met 6 jaar is: 10 à 15 minuten schermtijd per keer en maximaal 1 uur per dag. Gebruik de 20-20-2-regel: na 15 minuten (of 20 minuten voor oudere kinderen) naar een scherm kijken, de ogen minstens 20 seconden rust geven of in de verte kijken.
Omgevingsverlichting. In een donkere omgeving kan men de optimale kijkafstand van de TV verminderen met 10%. TV kijken is echter het minst vermoeiend voor de ogen in een goed verlichte omgeving (500-700 Lux). Dit komt neer op voldoende natuurlijk daglicht.
Optimale kijkafstand
Meet de afstand tot waar je zit in centimeters en deel dit door 2,5 als je denkt aan Full HD en 1,5 voor Ultra HD. Zie het bijgaande rekenvoorbeeld: Je bank staat 4 meter (400 cm) van je tv vandaan. Je deelt 400 cm door 2,5 = 160 cm.
Een comfortabele kijkafstand blijkt ongeveer 2,4 keer de schermdiagonaal van de tv (in cm) te zijn. Dit getal kun je gebruiken als startpunt voor het bepalen van de ideale grootte van je nieuwe tv. Pin je hierbij niet vast op 1 specifieke grootte van de tv, maar bekijk ook tv-formaten die daar dicht bij zitten.
Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland hebben geen televisie-abonnement. Het aantal televisie-abonnementen is sinds 2014 langzaam maar gestaag blijven dalen, en is eind 2021 gezakt tot 7,3 miljoen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Bij 4 uur per dag verbruikt een televisie tussen de 40 en 180 kWh per jaar . Voor de digitale decoder kan je daar 28 tot 110 kWh bij optellen. Er zijn dus flinke verschillen! Het energielabel op televisies helpt je om een zuinig toestel te vinden.
De C SEED 262 4K breedbeeld-tv is 6,1 bij 2,5 meter groot. Maar hoe groot de prijs is, maakt het bedrijf in zijn persbericht og niet bekend. Het gewicht noemen ze wel: 800 kilo.
De top-25 meest bekeken programma's in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.
Kijkcijferrecord per jaar
De kijk- en luistercijfers uit dat archief zijn daar op te vragen. De voetbalwedstrijd Nederland-Argentinië in de halve finale van het WK 2014 op woensdag 9 juli 2014, betekende een recordaantal kijkers voor de Nederlandse televisie: ruim 9 miljoen.
TV-kijken zonder iets te eten komt niet veel voor. Ruim 85 procent van de Nederlanders eet wel eens voor de buis, vaak meerdere avonden in de week (70 procent). Snacken is niet gebonden aan een bepaald programma, Nederlanders snacken gewoon door.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten.Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Met 37 procent noemen ouders YouTube het vaakst als favoriete medium van hun kind. Op de tweede en derde plaats staan TikTok (16 procent) en gamen (15 procent). Met circa 2 procent zijn boeken weinig populair onder 7- tot 12-jarigen.