Marters zijn beruchte autokabelknabbelaars. De steenmarter,
Steenmarter en autokabels
Een marter is een speels dier en heeft een aantal natuurlijke vijanden. Nu kan een marter onder de motorkap wegkruipen, waardoor hij zich veilig waant voor zijn natuurlijke vijanden. Onder een motorkap zijn immers allemaal kleine plaatsen waar hij zich kan verstoppen.
Als je auto stilstaat, ruikt een marter de geur van de concurrent van grote afstand. Woedend gaat het kleine roofdiertje de motorruimte in, waar hij als in een waas alles kapotbijt wat hem irriteert. Op die manier beschadigt hij lucht- en waterslangen, stroomkabels en het isolatiemateriaal dat onderaan de motorkap zit.
Overlast door steenmarters
Anders dan muizen, heb je bij steenmarters echt last van gebonk in plaats van licht getrippel. Deze geluidsoverlast is erg vervelend, zeker als de steenmarter op je zolder zit. Behalve geluidsoverlast heeft de steenmarter nog een vervelende gewoonte.
De oorzaak hiervan kan gevonden worden in het feit dat het bij automerken als Volkswagen, Opel, Renault en eigenlijk alle Aziatische merken makkelijker is voor de steenmarter om onder de motorkap te klimmen. Dure merken hebben de motoren en de motorkap vaak beter afgeschermd.
De steenmarter houdt niet van geuren. Daarom kun je op verschillende plaatsen geurstoffen aanbrengen zoals restjes parfum, ammoniak, bleekwater een toiletblok met citroengeur, mottenballen.
Wc-blokjes tegen steenmarters
Afgezien van frisheid in je wc schijnen wc-blokjes ook heel goed te helpen tegen vervelende steenmarters die aan je auto gaan zitten knagen! Het beste schijnt het wc-blokje van Glorix te werken.
Ze hebben een hekel aan stank. Ook een wc-blokje of een doek gedrenkt in ammoniak kan helpen. - Kippengaas. Een stuk kippengaas dat los onder de motorruimte wordt gelegd is voor een steenmarter niet fijn om op te lopen.
Zijn steenmarters een gevaar voor mijn huisdieren? Steenmarters hebben eerder te vrezen van katten dan omgekeerd. Katten durven een steenmarter al eens opjagen. Een steenmarter die zelf een kat aanvalt is nog niet geobserveerd.
WC-blokje
Ook Judith Bossenbroek vindt dit de makkelijkste oplossing: 'Simpel goedkoop toiletblokje onder de motorkap ergens bij de motor hangen, schijnt perfecte manier te zijn om marters weg te houden bij de slangen en kabels.
Bij de marters zijn de merken Chrysler, Daewoo en Renault favoriet, waarbij de Renault Megane de absolute favoriet is, gevolgd door de Chrysler Voyager.
De mustolet is één van de best verkochte spray's. Dit middel werkt supergoed. Nadat het een paar jaar uit de handel is geweest omdat alle ingredienten beschreven en gekeurd moesten worden is het weer terug op de markt.
Schade door wezels en marters
Wezels en (steen)marters richten elk jaar veel schade toe aan wagens door kabels door te knagen of het isolatiemateriaal van de motorkap te beschadigen. In sommige gevallen kunnen kabels volledig doorgebeten zijn of kunnen er kortsluitingen ontstaan waardoor de wagen niet kan opstarten…
Over het algemeen maakt een steenmarter geen geluid. Wanneer een marter angstig is of opgewonden, maakt hij grommende of schreeuwende en fluitende geluiden. Wanneer er onderling confrontaties zijn, zoals in bovenstaande filmpje, gaat de steenmarter krijsen als een kat of grote vogel (papegaai).
In principe zullen Bunzings en Steenmarters rattengif niet rechtstreeks opnemen. Knaagdieren zoals ratten en muizen uiteraard wel. Maar net die knaagdieren vormen een lekkere hap voor een hongerige Bunzing of Steenmarter. Hierdoor lopen ze het risico om vergiftigde prooien op te peuzelen.
Steenmarters zijn roofdieren. Ze eten veel muizen en ratten, maar ook vruchten, insecten, spinnen, en (keuken)afval staan op hun menu. Ze zijn dol op (kippen)eieren en durven uitzonderlijk ook wel eens een duif, kip, eend, cavia of dwergkonijn roven.
Een steenmarter is in principe niet gevaarlijk en zal nooit spontaan aanvallen. Dit gebeurt enkel wanneer hij in het nauw wordt gedreven of zijn jongen bedreigd worden. Hij blijft ook uit de buurt van honden en katten. Kippen, vogels en eenden valt hij wel aan, dit zijn natuurlijke prooien voor hem.
Je mag een steenmarter alleen verjagen en dus niet bestrijden met gif, vangen of doden. De steenmarter behoort namelijk tot de beschermde diersoorten. Steenmarters zijn in principe goed te verjagen door een speciale spray te gebruiken. Deze spray is onder andere verkrijgbaar bij de bouwmarkt of in de dierenwinkel.
In Nederland zijn de natuurlijke vijanden van de steenmarter eigenlijk alleen de vos en de oehoe. In andere landen komen daar wolf, beer en grote roofvogels als arenden bij.
Omdat de kleine roofdieren uitgesproken speels en heel nieuwsgierig zijn, is niets wat ze in de motorruimte vinden, veilig voor hen. Bougiekabels, water- en remleidingen en plastic behuizingen worden gretig aangeknaagd of zelfs doorgebeten. Hier lopen vooral auto's gevaar die ver pendelen.
Steenmarters zijn erg goede klimmers en kunnen zonder problemen 1,5 meter hoog springen. Ze klimmen ook moeiteloos rechte muren op en af vooral wanneer diepe voegen houvast bieden.
Ook is bewezen dat marters een enorme hekel hebben aan kippengaas. Dat voelt niet fijn om op te lopen en dus is een los stuk kippengaas onder de motorruimte een probaat afschrikmiddel. Volgens dit principe zijn in de handel ook 'marterwerende tapijten' of roosters verkrijgbaar.
De uitwerpselen van de marter zijn worstachtig en zo'n 3 à 4 tot 10 cm groot. De achterzijde wordt gekenmerkt door een gedraaide, spitse punt. Die gedraaide punt is het gevolg van het feit dat de steenmarter een roofdier is en harige prooien eet. U kunt dan ook vaak wat haren of veren in de uitwerpselen terugvinden.
Steenmarters hebben soms wel tientallen schuilplaatsen. Ze slapen in boomholtes, tussen houtstapels, in hooibergen, op zolders, in spouwmuren, onder dakbedekking, in schuurtjes, in nestkasten of in grotten. En een enkele keer graaft hij een hol in de grond.
In de verzekeringsvoorwaarden staat of de kosten worden vergoed. Als de marterschade wordt gedekt door een gedeeltelijk omniumverzekering, draagt deze verzekering meestal alleen de kosten voor het herstel van de directe schade. Het overnemen van de kosten voor gevolgschade is in veel gevallen uitgesloten.