Neem contact op met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken wat de status is van de betaling. Het is belangrijk dat u het 16-cijferige iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht bij de hand heeft. Soms wordt een betaling verwerkt door een CPSP.
Is uw betaling met iDEAL niet gelukt, dan kunt u via de iDEAL-beschikbaarheidspagina zien of uw bank momenteel een storing heeft of recent heeft gehad.
Op beschikbaarheid.ideal.nl kunt u real-time vaststellen of een specifieke consumentenbank mogelijk onbeschikbaar is. Desgewenst kunt u ook op meerdere manieren automatisch op de hoogte worden gebracht van iDEAL onbeschikbaarheid (verstoringen en gepland onderhoud).
iDEAL wordt ondersteund door de volgende banken: ABN AMRO, ASN Bank, Deutsche Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RBS, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.
Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk online betalen. U betaalt via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van uw eigen bank. iDEAL is namelijk een directe online overboeking van uw bankrekening naar de bankrekening van een ondernemer.
Je kunt via iDeal tot maximaal 5.000 euro per dag betalen. Wil je een hoger bedrag betalen met bijvoorbeeld Internet Bankieren? Pas dan eerst je limiet aan in Internet Bankieren.
Ja, na het scannen van een iDEAL QR-code volgt altijd een iDEAL-betaling zoals u gewend bent, via de mobiel bankieren app van uw bank. Als een bank geen mobiel bankieren app heeft, dan kan de betaling worden afgerond in de mobiele betaalpagina's van de bank.
In de volgende gevallen wordt een betaling niet als Instant Payment verwerkt: de bank van de begunstigde neemt niet deel aan Instant Payments. de rekening van de begunstigde heeft een actieve Overstapservice naar een bank die niet deelneemt aan Instant Payments.
Er zijn op dit moment geen storingen bekend.
Je betaalpas is geblokkeerd voor de Rabo Scanner.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.
Zo kunt u betalen met iDEAL
Kies bij de betaalmogelijkheden tijdens het afrekenen voor 'iDEAL'. Kies 'ABN AMRO app' en log in. Selecteer de juiste betaalrekening en kies voor 'Betalen'. Bevestig uw betaling.
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. De bedoeling van SEPA is om alle eurobetalingen te vereenvoudigen en te standaardiseren zodat er in de toekomst gebruik wordt gemaakt van één soort eurobetaling van of naar de Europese landen.
Het kan bij volgende banken: Argenta, Bank de Kremer, Bank J. Van Breda & C°, Bank Nagelmackers, Belfius Bank, Beobank, BNP Paribas Fortis, bpost bank, CBC Banque, CPH Banque, Crelan, Europabank, Fintro, Hello bank!, ING België, KBC Bank, KBC Brussels en vdk bank.
Voor bedragen hoger dan € 2.000, heb je de Rabo Scanner nodig. Deze limiet kun je niet wijzigen. Als je geld wilt overboeken naar je eigen (spaar)rekening, heb je geen Rabo Scanner nodig tot een maximumbedrag van € 100.000 per week. Per keer kun je maximaal € 50.000 overboeken naar je eigen rekening.
Limiet overboeking verlagen met de Rabo Scanner
De standaardlimiet voor een overboeking via de Rabo Scanner is € 50.000. Deze limiet geldt voor het totale bedrag dat je in één keer ondertekent met de Rabo Scanner. Je kunt je limiet verlagen naar een minimaal bedrag van € 5.000.
Er geldt geen maximumbedrag voor overschrijvingen, maar bij hele grote bedragen kan het zijn dat je bank om veiligheidsredenen bijkomende controles uitvoert of deze door het kantoor moeten worden uitgevoerd .
Een verstoring in het signaal dat door de betaalautomaat wordt gedetecteerd. De antenne voor contactloze communicatie is defect. De aangeboden kaart is defect of de kaart is niet geschikt voor contactloos betalen.
Een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen is te herkennen aan het contactloos betalen logo. Het staat op de zijkant van een automaat of in het scherm. Het geeft de plaats aan waar u uw betaalpas tegen de betaalautomaat moeten houden als u wilt betalen.
Contactloos betalen in Nederland
Je kunt tot en met € 50 per keer contactloos betalen zonder pincode. Voor bedragen boven € 50 heb je wel je pincode nodig. Als al je contactloze betalingen zonder pincode bij elkaar opgeteld het bedrag van € 100 hebben bereikt, betaal je de eerstvolgende keer met je pincode.