Typerende beroepshouding De Horeca-assistent is teamgericht en servicegericht. Hij kan goed met mensen omgaan, is een aanspreekpunt voor de gasten/klanten en heeft een professionele uitstraling. Hij kan goed omgaan met onverwachte situaties en richt zich op zijn werkzaamheden.
Je leert etiquette
Als je in de horeca werkt krijg je met allemaal beleefdheidsregels en omgangsvormen te maken. In het begin leer je heel veel ongeschreven en geschreven regels kennen. Dit lijkt eerst enorm veel, maar je went er snel aan. Ook voor de gasten gelden er ongeschreven regels.
De voornaamste taken van een Medewerker Bediening zijn het informeren van de gasten over de producten en diensten van het horecabedrijf, het opnemen en doorgeven van bestellingen, het klaarmaken en serveren van dranken, kleine gerechten en/of snacks en het opmaken van de rekening.
Je leert voorraden beheren en bestellen. Je leert aan welke veiligheids- en hygiëne eisen het bedrijf moet voldoen en hoe je daar op toe kunt zien. Je leert begrotingen opstellen en budgetteren. Natuurlijk leer je ook om zelf gasten te bedienen.
Werken in de horeca kan zwaar zijn, zowel qua werkdruk als wat betreft fysieke belasting. Bovendien is het werk niet vrij van risico's. Uit onderzoek blijkt dat vooral uitzendkrachten in de horeca de kans lopen betrokken te raken bij een bedrijfsongeval.
Werken in de horeca is gewoon leuk!
Want waar het gezellig is, daar ben jij! Je gasten komen voor ontspanning. Of dat nu is voordat ze naar werk gaan, tijdens hun lunchpauze, na werk of in het weekend. Daarom hangt er (bijna) altijd een ontspannen en gezellige sfeer wanneer jij aan het werk bent.
De horeca is één van de leukste branches om in te werken. Van biertjes tappen tot tafels indekken en van kokkerellen in de keuken tot het aanprijzen van de dagschotel. Geen dag is hetzelfde. Eén ding wat je zeker weet met een studentenbaan in de horeca: je hebt veel contact met mensen.
De definitie van professionaliteit op het werk is het gedrag en de houding van iemand in een werk- of zakelijke omgeving wat zowel jezelf als jouw bedrijf op een positieve manier vertegenwoordigt.
- Je normen en waarden; je vermogen en intentie om integer te handelen; je 'moreel kompas'. - Je relaties met collega's, meerderen en klanten; je communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden; de manier waarop je jezelf plaatst binnen het team en het bedrijf.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Maximale arbeidstijd werken in de horeca
Een medewerker mag per dienst maximaal 12 uur (inclusief overwerk) werken en in een week maximaal 60 uur (inclusief overwerk) werken. Dit mag niet structureel voorkomen, want in elke periode van 4 weken mag er gemiddeld maximaal 55 uur per week worden gewerkt.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a medewerker bediening (m/v) is € 12,25 per uur in Nederland.
Beroepen als metselaars, timmerlieden, stukadoors en betonwerkers hebben het fysiek het zwaarst te verduren op de werkvloer. Bijna drie kwart van de mensen in deze beroepsgroep gaf aan regelmatig fysiek zwaar werk te moeten doen.
Horecawerk is hard werken
Omdat het zoals eerder gezegd om tijd draait gaat alles heel snel. Bij horecawerk heb je eigenlijk geen zekerheid of het druk gaat worden of juist rustig, als het bijvoorbeeld druk is, is het meestal ook écht druk, en dan zal je erg veel lopen en dat betekent dus hard werken.