Behandeling van kinderen met NLD bestaat vaak uit voorlichting aan ouders, leerkrachten en hulpverleners die met het kind werken. Voorlichting over de aard van de stoornis is van groot belang voor de mensen uit de omgeving van het kind om onderscheid te kunnen maken tussen onwil en onvermogen van het kind.
Kinderen met de leerstoornis NLD hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Ze komen verbaal vaardig over, kunnen goed spreken en leren snel lezen. Maar ze hebben moeite om zintuiglijke prikkels te verwerken. Ze hebben daarnaast problemen met visueel-ruimtelijke vaardigheden en met executieve functies.
Als ze het eenmaal aangeleerd hebben, en het een automatisme in de linkerhersenhelft is geworden, leren ze het ook niet meer af. Het aanleren kost echter veel meer tijd en energie. Na het aanleren blijft NLD dan nog steeds in het dagelijks leven terugkomen.
Kinderen met Nonverbal Learning Disabilities worden vaak niet herkend, omdat hun verbale vaardigheden zo goed zijn. jonge kinderen met NLD worden vaak in eerste instantie als kinderen met ADHD geclassificeerd. In het algemeen geldt dat de moeilijkheden van deze kinderen groter worden, naarmate ze ouder worden.
Onderzoek naar het ontstaan van NLD wijst in de richting van een verstoorde balans tussen de rechter en linker hersenhelft. De communicatie tussen beide hersenhelften lijkt op sommige punten verstoord waardoor informatie te langzaam doorkomt en het leren hierdoor sterk bemoeilijkt wordt.
Nederland, 3-letterige landcode volgens ISO 3166-1.
NLD is een afkorting van Nonverbal Learning Disabilities. In het Nederlands betekent dit Niet -Verbale Leerstoornis, ofwel een leerstoornis die géén betrekking heeft op de taal. Kinderen/mensen met NLD zijn verbaal heel sterk (kunnen heel goed praten). Bovendien hebben ze vaak een goed geheugen.
Wat is DCD? Developmental Coordination Disorder of DCD is een coördinatie-ontwikkelingstoornis. Kinderen met DCD hebben een achterstand in de ontwikkeling van motorische vaardigheden en moeite met het coördineren van bewegingen.
Een niet-verbale leerstoornis/non-verbale leerstoornis (NVLD; Engels: non-verbal learning disorder, NLD) is een neuropsychologische/psychiatrische (en vermoedelijk pervasieve) aandoening; de kenmerken van de leerstoornis doen zich voornamelijk voor op het gebied van de non-verbale communicatie (functies van de ...
Op dit moment zijn er nog geen wetenschappelijk betrouwbare meetinstrumenten om NLD met zekerheid vast te stellen. Er zijn ook geen afspraken over criteria voor het vaststellen van NLD. NLD is ook niet opgenomen in de DSM5.
Wat is dyspraxie? Dyspraxie of DCD (developmental coordination disorder) is een (neurobiologische ontwikkelings-) stoornis van de motoriek, die niet verwant is aan lichamelijke stoornissen zoals cerebrale parese of stoornissen van de intelligentie zoals een geestelijke beperking.
Voluit geschreven staat McDD voor Multiple complex Developmental Disorder. In het Nederlands is het vertaald als meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis. McDD komt op jonge leeftijd al tot uiting. Het kind vindt het heel lastig om met de eigen emoties en gedachten om te gaan.
Dysfasie is een neurologische stoornis in de spraak-taalontwikkeling: het kind begrijpt meestal veel meer van wat anderen zeggen dan het zelf kan zeggen. Dysfasie komt best vaak voor, ook de ernstige vormen.
Deze kinderen hebben moeite met het ruimtelijk oriënteren en het overzien van dagelijkse situaties. Het kind snapt wel de opdracht maar overziet het geheel niet.
PDD-NOS kenmerken zijn:
een aantoonbare achterstand of beperkingen in de sociale omgang, sociale contacten en – interactie met andere mensen. de communicatievaardigheden, zowel in woord als gebaar, schieten duidelijk te kort. het zich in een ander kunnen verplaatsen is niet goed ontwikkeld.
ODD is een afkorting van het Engelse Oppositional Defiant Disorder. In Nederland spreken we van een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. CD is een afkorting van het Engelse Conduct Disorder. De Nederlandse term hiervoor is (antisociale) gedragsstoornis.
Een kind met dyspraxie lijkt vooral onhandig, het lopen gaat moeizaam en ze vallen veel. Een bal gooien of vangen, fietsen, zwemmen en skaten, het lijkt allemaal klungelig en heel moeilijk. Het ruimtelijk inzicht is beperkt. Kinderen vinden het niet prettig in het midden van een ruimte, aan de zijkanten is prima.
Over de behandeling van kinderen met DCD bestaat grote onenigheid. Een deel van de kinderen blijkt namelijk in de puberteit over de problemen heen te groeien. Daarnaast bestaat onduidelijkheid over de effectiviteit van (motorische)training. Toch kan gesteld worden dat onderzoek en/of behandeling belangrijk is.
Een leerstoornis is een probleem dat zich voordoet tijdens de prille kinderjaren in het leren van vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, spreken, taal en zelfs bewegingen (motorische vaardigheden).
Onder Informatieverwerkingsstoornissen worden verstaan: ernstige lees- en spellingsstoornissen, rekenstoornissen, spraaktaalstoornissen, DCD en niet verbale leerstoornis (NLD).
Omgaan met McDD
Focus niet te veel op een angst, want dat zal de angst van je kind alleen vergroten. Neem de angstige gedachten van je kind serieus. Voor hem zijn de angsten echt. Als je met je kind praat over zijn angsten en het sleept er van alles bij, probeer hem dan alleen gerust te stellen.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Bij een regulatiestoornis raakt het 'systeem' uit balans en kan niet meer zelf terug in balans geraken. Wanneer een kind een regulatiestoornis als gevolg van een prikkelverwerkingsprobleem heeft, ervaart hij/zij moeilijkheden om zijn emoties, gedrag en motorische vaardigheden af te stemmen op stimuli.
DCD is een ontwikkelingsstoornis van de coördinatie van bewegingen. DCD staat voor Developmental Coordination Disorder, in het Nederlands vertaald coördinatie- ontwikkelingsstoornis.