Als u uw bedrijf wilt laten groeien met ondernemers dan zoekt u in feite een commerciële samenwerking met andere ondernemers c.q. andere ondernemingen. In de samenwerking vormen de deelnemende ondernemingen vervolgens een gezamenlijke marketingorganisatie, inkooporganisatie of verkooporganisatie.
Samenwerkingsvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij samenwerkend leren. Goede samenwerkingsvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel.
Een joint venture (JV) is een samenwerkingsvorm tussen bedrijven. Een (samenwerkings)vorm waarbij partijen er bewust niet voor kiezen om samen te gaan en hun eigen identiteit te verliezen (te fuseren), maar in deze samenwerking hun eigen bedrijf te behouden. Een samenwerking zonder jezelf op te hoeven offeren.
Omschrijving Strategische samenwerking:
strategische allianties waarbij bedrijven van elkaars mogelijkheden en middelen gebruik maken zonder dat er posities in elkaars kapitaal worden ingenomen.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Belangrijk bij samenwerken is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en handelt in het belang van het bedrijf. Samen verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers, voor betere prestaties en voor meer plezier in het werk.
Als je de mensen waarmee je samenwerkt, beter leert kennen en vanuit oprechte interesse vragen stelt, merk je dat er minder ruis op de lijn ontstaat. Je begrijpt elkaar beter, begrijpt beter hoe iemand denkt en waarom iemand handelt op een bepaalde manier. Bovendien ben je bereid om elkaar sneller te helpen.
Een Common Eye op samenwerken
Oftewel: hoe maak je een samenwerking kansrijk? Het is een gezamenlijke zoektocht om daarvoor de juiste voorwaarden te scheppen. Common Eye ontwikkelde een samenhangende manier van kijken die jouw organisatie houvast biedt.
2 Het samenwerkingsmodel Het samenwerkingsmodel is een hulpverleningsmodel waarin de samenwerkende relatie tussen cliënt en hulpverlener centraal staat. Het doen van het model is om dichter bij een probleemoplossing te komen.
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Kenmerken. Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Definitie van strategisch inzicht
Strategisch inzicht is het vermogen om de grote lijnen te zien, patronen te herkennen en toekomstgerichte beslissingen te nemen. Het gaat om het begrijpen van de doelen en de richting van een organisatie en het kunnen identificeren van kansen en uitdagingen op lange termijn.
Een strategische partner is een persoon of organisatie.Bijvoorbeeld een business angel of een participatiemaatschappij. Maar financiers kunnen ook belangrijke concurrenten, klanten, leveranciers en overnamekandidaten zijn.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.