De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Sterke mannen combineren een compact crankstel met een cassette tot 27t-30t achter (klim tussen 1u 15 en 1u 40) en de minder talentvollen nemen 34 of 36 tanden en je kan soepel blijven draaien.
Standaard kan dit gecombineerd worden met een 11-28 cassette of een 12-29 cassette in het geval van Campagnolo. Voor veel fietsen die met een triple zijn afgemonteerd geldt dat zij een 12-25 cassette hebben gemonteerd. Met een cassette wissel, kan dus een nog ruimer bereik worden op behaald.
Het verstandigste is om te schakelen naar het verzet 'koffiemolentje', en hiermee het begin van de klim overwinnen. Als de twee knikjes over het steilste gedeelte achter je liggen kun je eraan denken om een tandje op te schakelen.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Bij een triple is het binnenste blad al geschikt om de meest steile stukken mee te beklimmen, bij een compact kun je hier nog in kiezen. Het binnenblad heeft daar vaak standaard 39 tanden. Voor het beklimmen van de Mont Ventoux zou je er voor kunnen kiezen om het binnenblad te vervangen met voor een blad met 34 tanden.
Ineos-Grenadiers
Op de vorig jaar gepresenteerde Dogma F moeten er nieuwe succes geboekt worden. De fiets (met schijven, Ineos-Grenadiers is een van de laatste ploegen die echt is overgestapt) maakt samen met de Pinarello Bolide deel uit van het assortiment.
Probeer soepel rond te draaien; rond de 80-90 omwentelingen is mooi. Tijdens het klimmen ligt je cadans wel een stukje lager dan op het vlakke. Blijf schakelen als je op steilere/minder steile stukken rijdt. Schakel, voordat je een steiler stuk ziet, al terug zodat je niet opeens compleet stil komt te staan.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Het 'Provinciaal Verzetsmonument' te Valkenburg (gemeente Valkenburg aan de Geul) is een zeshoekige gedachteniskapel, geplaatst op een plateau tegen de helling in een bocht van de Cauberg. De helling is afgegraven en wordt gesteund door een ovaalvormige keermuur.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Bij het bergop fietsen is natuurlijk het verzet (de versnelling) van essentieel belang. Om een berg als de Passo dello Stelvio te beklimmen kan het, zeker voor beginnende fietser, aangeraden zijn om voor een "triple" te kiezen.
Trek je toch richting hooggebergte, dan kan je eventueel voor een andere cassette kiezen. Voorbladen wisselen aan je crankstel is meer dan waarschijnlijk zo goed als uitgesloten.” Op gravelbikes is de 2×11 waarschijnlijk nog steeds de meest gebruikte configuratie.
Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.
De berg wordt regelmatig beklommen in de Ronde van Frankrijk en wordt gekenmerkt door zijn moeilijkheidsgraad met lange steile afstanden in een bijzonder landschap. De Mont Ventoux is dan ook een populaire vakantiebestemming voor renners en fietsliefhebbers die er volop kunnen fietsen.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Gebruik van een hartslagmeter
Voorkom verzuring door met een klein verzet en een relatief hoge cadans omhoog te fietsen. Volgens het boek 'Beter presteren met wielrennen' van Remmert Wielinga e.a., ligt de ideale cadans tijdens een beklimming tussen 60 en 90 omwentelingen per minuut (rpm).
Een Tour de France prof heeft ongeveer een FTP tussen de 5,5 Watt/kg en 6,5 Watt/kg (voor de klassementswinnaar). Een ongetraind iemand zit meestal tussen de 1,5 tot 2 Watt/kg bij mannen en 1,3 tot 1,7 Watt/kg bij vrouwen.
Cadans van 60 rpm wordt over het algemeen als te laag beschouwd, je rijdt 'op kracht'. Cadans van 75-85 rpm is voor veel goed getrainde wielrenners ideaal. op lange bergcols rijd je op souplesse. Cadans van 90-100 rpm is op het vlakke land een ideale cadans.
De prof wielrenners rijden op Shimano PD-R9100 pedalen van de Dura-Ace R9100 groepenset. Deze 228 gram wegende pedalen zijn licht van gewicht (228 gram) en stijf door het gebruik van carbon en slijtvaste stalen assen.
EF Education First Pro Cycling
Naast Specialized bestaat er nog een heel mooi ander Amerikaans racefietsen merk, genaamd Cannondale. Het team van teammanager Jonathan Vaughters rijdt al enkele jaren op Cannondale en het merk heeft zich de afgelopen jaren mooi ontwikkeld.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…