Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carbu. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
Meeste efficientie haal je uit die 12mm carburateur.. Van die 17,5mm ga je weinig merken i.c.m een DR50 (alleen dat je vaker aan de pomp staat en je jaar afrekening brandstof een stuk hoger eindigd), neem aan dat je je geld wel beter kan gebruiken.. Een 17,5mm ga je meer effect van hebben op een middeltoerig cilinder..
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
Standaard zit er volgens mij een 16 mm.
Onder je originele scooter ligt meestal een 12mm carbu. Bij mij lag er standaard een 16mm onder maar dat verschilt per merk. Als je een snelle 50cc hebt kun je ook beter een 16mm of een 17.5mm nemen.
Een grotere carburateur heeft alleen zin als jij een ontgrenst spruitstuk en ontgrenst luchtfilter hebt, anders heeft het geen zin inderdaad.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Een te "Rijk" mengsel daarentegen, kan de motor smoren waardoor deze erg traag opneemt, de bougies sterk verontreinigen en/of leiden tot vermogensverlies. Als het mengsel gedurende een langere periode te rijk is kan dit de oliefilm op de cilinderwand wegspoelen.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
17,5mm carburateur.
Voor een middeltoerige zou ik 21 of 24 mm nemen, zo hou je het verbruik nog redelijk laag. Op een laagtoerige 19 of 21 mm en op een hoogtoerige 21, 24 of 28 mm. Dit is wat ik fijn vind, heb er zelf op gereden, en vond dit wel lekker.
Heb je een 50cc (snel of niet) dan is het aan te raden een 2-klauws koppeling te nemen. Draai je bij deze koppeling de schroefjes helemaal in en dan 1,5 slagen (dus 360 + 180 = 540 graden) terug dan trek je al een stuk sneller op. Heb je een cilinder van meer dan 50cc dan kun je beter een 3-klauws koppeling nemen.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine, die heeft hij nodig als er een grotere snelheid mee wordt gehaald omdat je bv een snellere uitlaat hebt. Welke maat sproeier je nodig hebt is natuurlijk moeilijk te bepalen, zeker niet als je weet welke sproeier er überhaupt inzit.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
De carburateur in het algemeen
Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen. De werking van een carburateur berust op de continuïteitswet.
De grootte van je carburateur staat aan de zijkant, 14/9 of 14/12, tenzij jouw tomos al opgevoerd is, dan kan het ook zijn dat er 15/15 of 16/16 staat, het 1e getal staat voor de luchtinlaat, het 2e getal staat voor de benzinedoorlaat.
19mm op 50cc kan best, maar ik zou eerder voor een 16 of 17,5 mm gaan, daar zallie beter op lopen. en er moet juist een grotere sproeier in.
Sproeier 86 is goed.
standaard is ongeveer sproeier 66... jij hebt 70cc ....
Standaart zit er in een AM6 blok sproeier 68.