Alleen lijnbussen of trams mogen hier gebruik van maken. Je herkent de busbaan gemakkelijk aan de wegmarkering "BUS" of “LIJNBUS”. Busbanen en busstroken die alleen voor openbaar vervoer zijn bedoeld worden aangegeven met ''LIJNBUS''.
Een Busstrook is een rijstrook die alleen bestemd is voor bestuurders van een autobus of lijnbus. Als er op de busstrook het woord “BUS” is aangebracht dan mogen alleen bestuurders van een autobus of lijnbus van deze busstrook gebruik maken.
Een busstrook ligt direct aan de andere rijstroken. Ze zijn vooral te vinden in de buurt van verkeerslichten. Een busbaan, voor de duidelijkheid ook vaak vrije busbaan genoemd, is vrijwel altijd voor beide rijrichtingen bedoeld en ligt gescheiden van de andere rijstroken.
Hoe hoog is de boete voor het onterecht gebruiken van een busstrook (Feitcode R622)? De boete bedraagt € 160,- (exclusief administratiekosten).
Een busstrook is geen onderdeel van de rijbaan (KB 12/3/2023). Het is een speciale rijstrook bestemd voor de geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, die aangegeven wordt door 1 of 2 brede witte onderbroken strepen (of dambordmarkeringen) en het verkeersbord F17. Daarop mag je met je auto:niet rijden.
Bij een bushalte mag je wél even passagiers laten in- of uitstappen. op een busstrook of op de rijbaan langs een busstrook.
Alleen bestuurders van een lijnbus, autobus of een tram mogen gebruik maken van busbanen en busstroken waarop het woord "BUS" is aangegeven.
De duurste snelheidsboete ter wereld werd gereden in een AMG
De man werd ter plekke gearresteerd en werd dezelfde dag nog op pad gestuurd met een boete van 1,08 miljoen Zwitserse frank. Destijds omgerekend kwam dat neer op 1 miljoen dollar.
Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.
Boete voor het rijden op een busbaan
Rijden op een busbaan of busstrook is strafbaar. Deze is namelijk bedoeld voor lijndienstbussen en soms voor taxi's. Heb je de busbaan gebruikt? Dan kun je een verkeersboete krijgen.
Dit maakt ook dat stilstaan en parkeren op de busstrook voortaan verboden is, voor zover daar nog discussie over bestond. De bestuurders die rijden op de BOB moeten de bijzondere verkeerslichten opvolgen voor het regelen van het verkeer van voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
- het verschil tussen een “bijzonder overrijdbare bedding” en “busstrook” wordt verduidelijkt: een busbaan is een rijstrook, terwijl een bijzonder overrijdbare bedding geen deel uitmaakt van de rijbaan.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
De autobusbestuurder die voor het verlaten van zijn halteplaats niet tijdig de richtingaanwijzers in werking stelt, voert een manoeuvre uit en is voorrang verschuldigd.
Je mag aan een bewaakte overweg inhalen, op voorwaarde dat je de doorlopende streep niet overschrijdt. want zoals Benny reeds schreef: verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
De “middenrijbaan” maakt nu deel uit van de wegcode. Het is een centrale rijbaan met een rijstrook voor gemotoriseerd verkeer, afgebakend door twee zijdelingse stroken voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers bromfietsers en voetgangers.
Alleen bestuurders van een lijnbus, autobus of een tram mogen gebruik maken van busbanen en busstroken waarop het woord "BUS" is aangegeven.
In algemene termen is het oversteken van een doorgetrokken witte lijn in het midden van een weg verboden . Als er een dubbele witte lijn is en één kant is gebroken, dan mogen voertuigen aan de gebroken kant oversteken om kruispunten op te rijden of te verlaten, maar voertuigen aan de kant van de doorgetrokken lijn mogen dat niet.
Geen autogordel dragen: 180 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 300 euro. Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000.
De kosten van snelheidsboetes in Duitsland voor 2022 verdubbelen voor alle boetes tot de 20 km/u. Een overtreding van 30 km/u kost nu geen 100, maar 180 euro binnen de bebouwde kom. Daarbuiten stijgt het van 80 naar 150. In vergelijking met Nederland zijn de snelheidsboetes in Duitsland nog altijd niet extreem hoog.
Onnodig over de vluchtstrook rijden – € 300. Geen voorrang verlenen – € 300. Onnodig links rijden – € 270. Over de busbaan rijden – € 180.
Rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van bussen openbaar vervoer.
De enige uitzondering wanneer je wel op een busstrook mag op rijden, is de laatste meters voor een kruispunt, wanneer je naar links of rechts wil afslaan. Als andere bestuurders op een busstrook mogen rijden, staat het op onderborden of op de busstrook vermeld.