Als manager boek je resultaten met mensen en ben je verantwoordelijk voor je personeel. Veel van je taken hebben te maken met de mensen aan wie je leiding geeft. Enkele voorbeelden: Werven, selecteren en aannemen van medewerkers: wanneer er een vacature is, zorg je er voor dat je nieuwe medewerkers krijgt.
Een manager is de verbindende schakel tussen het topmanagement, andere afdelingen en het eigen team. Hij vergaart, filtert, verwerkt en stuurt informatiestromen aan zodat duidelijk wordt wat van het team wordt verwacht en hoe zij deze doelstellingen het best kunnen verwezenlijken.
Delegeren en uit handen geven
Een goede manager bemoeit zich niet met alles. Hij of zij zet de grote lijnen uit, maar leunt op de expertise van anderen. Mensen vrijheid en vertrouwen geven om zelf de juiste keuzes te laten maken, zorgt in de regel voor het halen van betere resultaten en een fijne, creatieve omgeving.
De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement. Topmanagement houdt zich voornamelijk bezig met strategievorming.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Een Manager in Nederland verdient gemiddeld € 4.080 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.470 (laag) tot € 4.695 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Managementvaardigheden zijn alle competenties, eigenschappen en vaardigheden die een leidinggevende moet hebben om optimaal zijn team of project te kunnen managen.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Wil je jezelf verder ontwikkelen als manager? Volg dan een opleiding op het gebied van management, bijvoorbeeld Post HBO Management, Post HBO Management en Organisatie of HBO Bachelor Bedrijfskunde specialisatie Management.
Management principe Eenheid van richting (Unity of Direction) staat geheel in het teken van focus en eenheid. Alle medewerkers leveren dezelfde activiteiten die te koppelen zijn aan dezelfde doelstellingen. Alle activiteiten dienen onder één groep in de vorm van een team te worden ondergebracht.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Tien redenen om leidinggevende te willen worden
Je houdt van uitdaging en je kunt voor jezelf uitdagende doelen stellen. Je bent resultaatgericht en je wilt wat bereiken met jouw team. Je schuwt verantwoordelijkheden niet en meer verantwoordelijkheid betekent voor jou extra dynamiek in jouw functie.
Mannen werken bijna drie keer zo vaak fulltime, maar dit aantal is wel afgenomen van 74 naar 72 procent. Gekeken naar het soort werk, maken managers het vaakst lange werkweken. Zo'n 83 procent werkt 35 uur of langer.
Het senior Manager salaris ligt het hoogst en het junior Manager salaris ligt het laagst.
Hoeveel houd je over van € 4000 bruto per maand? Gemiddeld genomen is je netto loon rond de €2900 per maand als je €4000 bruto verdient. Dit bedrag wordt lager als je bijvoorbeeld een auto van de zaak hebt of een hoge pensioenbijdrage.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Een baas is meer een manager en houdt zich bezig met het naleven van de regels door de werknemers. Leiders zijn de mensen die beslissingen nemen en hun visie met anderen delen. Alhoewel de meeste leiders dankzij hun charisma aardig gevonden worden, is dit niet hun doel.