In principe geldt dat alle benzine Suzuki's vanaf 1992 geschikt zijn voor E10 benzine.
Uw Suzuki is volgens de fabrikant geschikt voor E10. Er zijn dus geen problemen te verwachten die brandstof-gerelateerd zijn.
Hoe weet ik of ik E5 of E10 moet tanken? Nu sta je bij de pomp, heb je de stickers in de tankdop gecheckt en weet je nog steeds niet of je E5 of E10 moet tanken. Het kiezen tussen E5 en E10 (Euro98 en Euro95) benzine kan soms verwarrend zijn. Het verschil hiertussen heeft invloed op de compatibiliteit met voertuigen.
Benzine 95 kan voor bijna alle auto's worden gebruikt en 98 is vooral geschikt voor auto's met een krachtige motor. De prijs van Euro 98 is hoger doordat het productieproces duurder is. Doordat 98 bijdraagt aan de brandstofzuinigheid is het beter voor het milieu.
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
Geen zorgen, je kunt E5 en E10 zonder problemen mengen in je tank. Het enige waar je op moet letten is dat E10 een beetje agressiever is door het hogere percentage bio-ethanol.
Fabel! E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Afhankelijk van de auto die u bezit, kan het tanken met 98 octaan resulteren in betere prestaties, waardoor u iets meer vermogen produceert in vergelijking met benzine met een lager octaangehalte . Maar als u iets ouders rijdt dat niet is afgesteld om op een hoog octaangehalte te rijden, zult u waarschijnlijk geen tastbaar voordeel zien.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg. Dat geldt alleen niet voor alle oudere auto's. Zo kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95.
Het simpele antwoord luidt: kijk in de tankklep van je auto.Als daar een sticker, plaatje of icoontje met E5 of E10 staat, dan weet je zeker welke benzine jouw auto lust. Als je E5 én E10 ziet staan, tank dan gerust de goedkoopste benzine.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
De benzine-uitvoering van de Vitara heeft een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km of 1 op 18,9. Op een volle tank van 47 liter rijdt hij ongeveer 887 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 870 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (5,4 l/100 km of 1 op 18,5).
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Wat is de beste Suzuki Vitara-motor om te krijgen? De meest voorkomende motoroptie voor de Vitara is de 1,4-liter turbobenzinemotor met het logo 'Boosterjet' . Het is ook de beste motor om te kiezen met genoeg kracht om de Vitara zonder klagen op snelheid te krijgen.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Er is gewone loodvrije benzine (RON 91), E10 loodvrije benzine die het octaangetal verhoogt tot RON 94, omdat het gemengd wordt met 9-10% ethanol, RON 95 octaangehalte loodvrije benzine en RON 98 octaangehalte loodvrije benzine. Deze benzine bevat doorgaans additieven die de interne onderdelen van de motor kunnen 'reinigen' om het brandstofverbruik te verbeteren en de levensduur te verlengen .
Daarom kan het de moeite waard zijn om premium te gebruiken als u een sportwagen rijdt om de prestaties te behouden . Als u daarentegen een gewoon voertuig rijdt, is het onwaarschijnlijk dat u een merkbaar verschil zult zien. Daarom is gewone benzine of diesel vaak de populairste keuze.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
E10 benzine is goedkoper dan E5, maar minder bevorderlijk voor de levensduur van de auto. Doordat er in E10 meer ethanol zit kan dit na verloop van tijd schade veroorzaken aan leidingen en/of pakkingen. De bijtende eigenschappen van ethanol kunnen de kunststof onderdelen van een auto namelijk aantasten.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Per ongeluk een keer E10 tanken is zeker niet schadelijk voor je auto. Pas wanneer je vaker E10 tankt kan het zo zijn dat dit problemen kan veroorzaken, mits je auto niet geschikt is voor E10!
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.