In principe geldt dat alle benzine Suzuki's vanaf 1992 geschikt zijn voor E10 benzine.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Dan zit er bij het tankklepje een sticker die aangeeft of je E10 mag tanken. Als je geen sticker hebt, kun je ook in het instructieboekje van je auto kijken of je merk invullen op E10check.nl. Als je auto niet tegen E10 kan dan zit er niks anders op en moet je helaas E5 of de duurdere Euro98 benzine tanken.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Voor ongeveer tien procent van de benzineauto's geldt dat ze niet geschikt zijn voor de E10-brandstof. Voor deze auto's en ook motoren die niet geschikt zijn voor E10, beveelt de ANWB aan om normaal Euro 95 E5 bij te tanken.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).Je motor loopt er beter en zuiniger op.
E10-benzine is de meest voorkomende brandstof voor benzinevoertuigen langs de Nederlandse wegen. Het getal tien staat hierbij voor het percentage bio-ethanol (10%) in de brandstof. De overige 90% is pure benzine.
E10 of E5 tanken
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
Dat Euro 98 (E5) steeds duurder wordt dan Euro 95 (E10), komt volgens experts doordat olieraffinaderijen in Europa en de Verenigde Staten moeite hebben om voldoende geschikte grondstoffen te vinden om de hoogwaardige benzine te maken.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Duurder betekent niet altijd beter
Sommige mensen denken dat Euro 98 hun auto beter zal laten presteren, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: Euro 98 tanken is niet altijd goed voor je motor. Als de motor is ontworpen voor 95 euro, staat 95 euro garant voor optimale prestaties.
Bij licht belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Ieder Suzuki model vanaf het modeljaar 1991 is geschikt voor E10 benzine.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank.Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.