E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken. Het is de bedoeling dat alle duizenden Nederlandse tankstations in de loop van volgend jaar 10 procent biobrandstof gaan bijmengen in de benzine.
Antwoord van Jos
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
' “Als op het gelijkvormigheidsattest of op de tankklep van je wagen benzine 95 staat, dan is het echt nutteloos om benzine 98 te tanken.”
Euro 95 Ongelood en Euro 98 Ongelood zijn de meest bekende vormen als het gaat om benzine. Euro 95 wordt tegenwoordig ook wel E10 genoemd en Euro 98 wordt E5 genoemd. Vroeger werd de naam van de benzine gebaseerd op het octaangetal (95 en 98).
Over het algemeen rijden de meeste auto's gewoon op de normale euro 95 benzine die tegenwoordig ook wordt aangeduid als E10.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Euro 95 bevat 95% octaan (vandaar de naam) en 5% heptaan. Bij Euro 98 is dit 98% octaan en 2% heptaan.
Welke brandstof voor jouw huidige auto het meest geschikt is, staat in het instructieboekje. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de verschillende soorten autobrandstof.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk). Het gaat dus niet over exact dezelfde brandstoffen.
Zo noemen ze Euro 95 E5/E10 in Duitsland Superbenzin of Super 95, in Frankrijk Sans Plomb 95 en in Spanje Gasolina Sin Plomo 95. Klinkt natuurlijk hartstikke gezellig, maar het creëert ook verwarring. Dus sinds oktober 2018 moeten álle pompen in Europa met herkenbare stickers aangeven welke brandstof in de pomp zit.
Je zou eigenlijk eens een test moeten doen met een tank van allebei, en uit te rekenen hoeveel je betaalt per liter voor beide brandstoffen. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, is dat dus de beste keuze.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Euro 98 ontvlamt namelijk onder een hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs . beschadigen. Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe.
Hoe meer ethanol wordt gebruikt, hoe lager het octaangetal wordt. Dus E5 staat gelijk aan Euro 98 en E10 is moderne codetaal voor Euro 95.
Zo duidt het 98-deeltje op een grotere aanwezigheid van octaan, terwijl die concentratie iets lager is bij Euro 95-benzine. En aangezien meer octaan een efficiëntere verbranding betekent, geldt Euro 98 als de betere brandstof.
De meeste moderne buitenboordmotoren lopen zonder problemen op E10-benzine. Mocht je niet zeker zijn, vraag het dan na bij jouw motorfabrikant. Voor oudere (tweetakt) motoren kan het hogere ethanol-percentage wel een probleem zijn.
Staat uw merk er niet tussen en wordt nabij de tankklep of in het instructieboekje niets gezegd over E10? Dan adviseren wij u, uw leverancier te vragen of uw voertuig geschikt is voor E10. Indien u niet weet of uw voertuig geschikt is voor E10, adviseren wij u een benzine E5 met zelfde of hogere octaangetal te tanken.