De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht.
Volvo V70 T4 - 1600 kg
Onder de motorkap van de V70 T4 een 1.6 liter met turbo en 180 pk. Deze mag een caravan van maximaal 1600 kg trekken. Er is ook een V70 T5 met een tweeliter viercilinder met 245 pk en een maximaal trekgewicht van 1800 kg.
Van alle auto's die we hier behandelen heeft de Volkswagen Tiguan de grootste trekkracht – met uitzondering van de 1.5 TSI-benzineversie, waarvan het maximale geremde gewicht op 1.800 kg ligt.
Auto's met een trekkracht tussen de 1.000 en 1.500 kg zijn erg populair. Een fijn model is dan de Mazda CX-3, het SUV-broertje van de compacte Mazda 2. Net als bij de Hyundai i30 bedraagt het maximum geremd trekgewicht 1.200 kilo en daarmee kun je op pad met een flinke aanhangwagen, vouwwagen of caravan.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
Bij een Audi A4 denk je misschien niet zo snel aan een trekauto, maar dat is hij wel. De Audi A4 35 TFSI mag al 1.500 kilo aan de trekhaak en bij krachtigere modellen loopt dat verder op.
Het klopt dat een handgeschakelde 20 Qashqai 1.400 kg mag trekken en een automaat 1.200 kg. Elke autofabrikant bepaalt aan de hand van de constructie van de auto en de aandrijflijn wat de maximale aanhangwagenmassa is voor deze auto.
De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken. Heb je tóch meer trekkracht nodig? De RAV4 met benzinemotor kan tot 2.000 kilo trekken!
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
De zuinige 48-volt mild hybrid en de volledig hybide variant hebben een uniek trekgewicht van maar liefst 1.650 kg. De TUCSON Plug-In Hybrid kan 1.350 kg trekken.
Wettelijk is de Boottrailer van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Renault Clio 1.5 dCi Eco2. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 13 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Allereerst moet de auto 1800 kg mogen trekken. Tenminste, als u van plan bent om het volledige laadvermogen van de trailer te benutten. Als u bijvoorbeeld zeker weet dat de aanhanger nooit zwaarder zal wegen dan bijvoorbeeld 1500 kg, dan is een auto met een maximum aanhangwagenmassa van 1500 kg al toereikend.
Met een aanhanger voor 1,5 paard schaft u een geremde tandemas trailer aan waarvan het totaalgewicht bij de meeste merken 1600 kg bedraagt. Algemeen gezien liggen de laadvermogens tussen 830 en 950 kg.
De prestaties van de Kia Sportage 1.6 GDI zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
De Kia Sportage 1.6 T GDI kan volgens opgave 1900 kg trekken.
Hoewel onze 230 pk sterke, hybride testauto beschikte over vierwielaandrijving, is die optie in Nederland voorbehouden aan de Sportage 'met stekker'. Deze versie mag 1350 kg trekken. De hybride zonder stekker en de benzineversie (mild hybride) weten raad met 1650 kg achter de auto.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal PK's geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.