Bosmaaiers en trimmers hebben benzine met 2% tweetakt olie nodig. Wij adviseren Aspen 2. Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor bosmaaiers, trimmers, kettingzagen, heggenscharen, bladblazer en andere tweetaktmotoren.
De olie die voor de door Makita gevoerde 4-takt motoren kan worden gebruikt dienen te voldoen aan de specificaties van een 10W40 of SAE30 type.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
De grasmaaiers van STIHL/Viking draaien op een viertakt mengsmering, of Euro 95/98. Als STIHL vakhandelaar raden wij voor uw tuinmachines alkylaatbrandstoffen van STIHL of Aspen aan. Voor uw kettingzaag, bladblazer, bosmaaier, grastrimmer en/of heggenschaar raden wij STIHL Motomix of Aspen 2 aan.
Gebruik Aspen 2-Takt brandstof. Met deze brandstof blijft de motor van uw maaier schoner; dit zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van de machine.
Bosmaaiers en trimmers hebben benzine met 2% tweetakt olie nodig. Wij adviseren Aspen 2. Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor bosmaaiers, trimmers, kettingzagen, heggenscharen, bladblazer en andere tweetaktmotoren.
Veel nieuwe benzine grasmaaiers beschikken over een 4 takt motor. Bij dit type motor wordt aangeraden om loodvrije benzine 98 te tanken. Euro 95 realiseert namelijk een slechtere verbranding, dit verhoogt weer het risico op het snel stukgaan van de ontstekingskaars.
4-takt motor: benzine & 4-takt olie
Het toevoegen van brandstof aan een 4-takt motor is een stuk eenvoudiger dan bij een 2-takt motor. Bij deze motoren voeg je de benzine en olie toe in aparte tanks. Gebruik ook voor deze machine Euro 98 of alkylaatbenzine.
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen.
Een benzine bosmaaier is handig voor verschillende maaiwerkzaamheden. Benzine bosmaaiers hebben veel kracht en zijn vooral bedoeld voor het maaien van ruigere oppervlakten rondom bomen, tussen struiken en voor slootkanten. Een benzine bosmaaier is veel krachtiger dan een elektrische -of accu motorzeis.
Welke je nodig hebt, is vooral afhankelijk van hoeveel uur per dag je er mee werkt en in wat voor terrein. Zo heb- ben de middenzware 30 tot 40 cc modellen genoeg vermogen om met een draadkop of mes grote oppervlakten te maaien.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Een grastrimmer of bosmaaier werkt namelijk met mes en/of draad. De messen van een grastrimmer zijn vaak plastic pinnen, terwijl je bij bosmaaiers een stalen mes gebruikt. Afhankelijk van het type tuingereedschap en de snijmethode, koppel je de machine aan de tuinklus.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.
Met Aspen benzine wordt de uitstoot van een benzinemotor 99% schoner dan met een gewone benzine. Dit is beter voor de gezondheid, de motor en ons milieu. Je hoeft ook niet meer naar de benzinepomp en niet meer zelf te mengen met olie. Aspen 2 is voor tweetaktmotoren en Aspen 4 is voor viertaktmotoren.
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Gewone benzine bevat ethanol, wat vocht aan- trekt en motorproblemen kan veroorzaken. Aspen alkylaatbenzine bevat geen ethanol en voorkomt dus dergelijke storingen. Om Aspen alkylaatben- zine in uw 2-takt buitenboordmotor te gebruiken, kunt u Aspen 4 gewoon mengen met 2-takt olie voor buitenboordmotoren.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
Voor tuinmachines met een tweetaktmotor raden wij aan om geen Euro 95 E10 te gebruiken. Tweetaktmotoren kunnen namelijk niet goed tegen agressieve bestanddelen.
Onze Shell V-Power benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
Functie en voordelen van goede motorolie
Bij de 5W40 olie zal de viscositeit lager zijn dan bij de 10W40. Als grasmaaier een koude start maakt, wil je een dunne olie hebben die snel in alle onderdelen komt. Er wordt gezegd dat de motor al veel slijt bij een koude start.
Wij raden u met nadruk aan om geen E10 te gebruiken in uw tuinmachines. De motor van een tuinmachine is eenvoudiger en goedkoper geconstrueerd dan de motor van een auto. Hierdoor hebben kleinere verbrandingsmotoren beduidend meer problemen met E10 brandstof.