Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2.. Met ingang van maart 2009 zijn nieuwe regels vastgesteld, waarbij alle voorrangsvoertuigen een tweetonige hoorn voeren met frequenties 375 Hz en 500 Hz.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
Sinds 2009 echter maken ze - voor de herkenbaarheid (??) allemaal hetzelfde geluid, en hoor je dus geen verschil meer tussen de een of de ander. En eigenlijk maakt dat ook niet uit ; alle sirenes betekenen uiteindelijk hetzelfde : spoed, aan de kant !
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Voertuigen van politie en hulpdiensten gebruiken steeds een tweetonige hoorn met de tonen a'–d" om de weg vrij te krijgen. Het geluid wordt in het Duits tatütata genoemd. Sinds kort worden door de politie ook sirenes gebruikt, maar alleen om een automobilist te doen stoppen.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
Kother: "De knal van een nitraatpijl zorgt zelfs voor 160 decibel en kan direct een levenslange ruis, piep in je oren of verminderd gehoor opleveren.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Infrageluid is strikt genomen dus eigenlijk geen geluid, omdat het voor mensen niet hoorbaar is. In feite zijn het heel langzame trillingen van bijvoorbeeld lucht, grond of water.
Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume. Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Veiligheid voor alles. Chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen mogen tijdens spoedritten met zwaailicht en sirene rijden. Wanneer zij dit doen, mogen zij bijvoorbeeld door rood rijden of harder rijden dan de maximumsnelheid die ter plaatse geldt.
Door kalm en rustig te blijven en op de juiste manier te reageren als een voertuig met zwaailicht en sirene nadert. Breng daarbij het overige verkeer niet in gevaar.
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
De ambulancebemanning moet binnen 30 minuten ter plaatse te zijn. B1 rit - Planbare rit van patiënt die voor onderzoek of behandeling naar en van de ziekenhuizen gebracht moeten worden. Mogelijk is onderweg medische behandeling nodig. B2 rit - Planbare rit waarbij de patiënt geen medische behandeling nodig heeft.
Een A4 codering betekent dat de kredietverstrekker u na uw achterstand niet meer heeft kunnen bereiken. Een code A betekent dat er sprake is of is geweest van een achterstand in de betalingen van uw krediet.
Ook een codering op een roodstand op jouw betaalrekening wordt zwaarder aangemerkt. Een A4 codering is de zwaarste codering. Er is geen bank in Nederland die een klant accepteert met een A4 codering. Zelfs met een acceptabele plausibele verklaring is dit onmogelijk.