Partijen bij de overheid die moeten aanbesteden gemeenten, provincies en waterschappen; publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen); speciale-sectorbedrijven (zoals drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en vervoersdiensten als Schiphol en de NS).
Deze richtlijnen zijn in Nederland omgezet in de Aanbestedingswet 2012. Deze overheden moeten inkopen via een aanbesteding : Rijksoverheid (ministeries), gemeenten, provincies en waterschappen. publiekrechtelijke instellingen (zoals universiteiten en scholen)
De aanbestedingsplicht geldt in principe alleen voor opdrachten van zogenaamde aanbestedende diensten, dus niet voor private partijen. De Aanbestedingswet 2012 stelt het gebruik van de publicatiemodule van TenderNed voor het doen van o.a. (voor) aankondigingen verplicht.
Onder het begrip 'aanbestedende dienst' wordt verstaan (art 1.1 Aanbestedingswet 2012): de staat, een provincie, een gemeente, een waterschap of een publiekrechtelijke instelling dan wel een samenwerkingsverband van deze overheden of publiekrechtelijke instellingen.
Belang van Europese aanbestedingsregels
De Europese aanbestedingsregels moeten zorgen voor 1 interne markt voor overheidsopdrachten binnen de EU. Door Europese aanbestedingen kunnen Nederlandse bedrijven meedoen met een aanbesteding in andere EU-lidstaten. Zo maken ze meer kans op buitenlandse opdrachten.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
Waarom aanbesteden? Aanbesteden is een eerlijke manier om inkopen door de overheid te regelen. Alle geïnteresseerde bedrijven krijgen zo een gelijke kans om een opdracht uit te voeren. Door opdrachten aan te besteden zorgt de overheid ook dat er concurrentie is tussen bedrijven.
Een niet aanbestedingsplichtige opdracht is een opdracht die uitgezonderd is van Europees aanbesteden. Dit soort opdrachten zijn benoemd in de Aanbestedingswet 2012.
Een ander voorbeeld is Holland Casino. Deze is voor 100% van de staat en daarom ook aanbestedingsplichtig.
De kosten van het maken van een offerte of het opstellen van een inschrijving voor een aanbesteding vertonen een sterke samenhang met de omvang van het werk. Bij projecten groter dan € 1 miljoen bedragen de kosten voor bedrijven ongeveer 1% van de offertesom, bij kleine projecten kan dit oplopen tot meer dan 10%.
Bij een openbare aanbesteding geldt een minimale inschrijftermijn van 40 dagen, mits er rechtstreekse, volledige en kosteloze toegang is tot alle stukken en elektronisch kan worden ingeschreven; of minimaal 29 dagen als er tussen 52 dagen en 12 maanden vóór de aankondiging een vooraankondiging is gedaan.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
De aanbestedende dienst is de partij die de opdracht in de markt zet en marktpartijen uitnodigt om zich in te schrijven. De opdracht is datgene dat wordt aanbesteed, en bestaat uit werkzaamheden, onderhoud of een geheel nieuw project.
Een aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.
Opdrachten met een waarde boven de Europese drempelbedragen, moeten in principe volgens Europese procedures worden aanbesteed. Voor opdrachten die onder normale omstandigheden worden uitgevoerd, wordt meestal gekozen voor de openbare procedure of de niet-openbare Europese procedure.
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
Soms kiezen organisaties die geen aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf zijn er vrijwillig voor om een opdracht door middel van een aanbestedingsprocedure in de markt te zetten. Dit fenomeen staat bekend als een 'private aanbesteding'.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.
Openbaarvervoerbedrijven, drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en havenbedrijven zijn zogenoemde speciale-sectorbedrijven. Deze bedrijven zijn werkzaam in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten: de speciale sectoren.
Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.
Een aanbesteding is de benaming van een formeel inkooptraject: een procedure waarvoor bepaalde regels zijn vastgelegd die voor alle geïnteresseerde partijen en voor de opdrachtgever zelf gelden. In de praktijk wordt het woord “aanbesteding” vaak als synoniem gebruikt voor een tender.
Overheden en ondernemers hebben er voordeel bij dat het aanbesteden van overheidsopdrachten zo goed mogelijk gebeurt. Voor ondernemers levert dit enorme kansen op om hun bedrijf te laten groeien. Overheden willen een product van goede kwaliteit voor een eerlijke prijs. Ze willen belastinggeld verstandig besteden.
Wat is een aanbestedingsplan? Om concurrentie tussen aanbieders te stimuleren en om alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans te bieden, kunnen opdrachtgevers een aanbesteding bekendmaken.