De prijzen van A-merken in de supermarkt stegen in een jaar tijd harder dan die van huismerken. De prijzen van A-merken gingen 10% omhoog, die van huismerken 7%. Dat blijkt uit de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond. Vooral tussen december 2021 en maart 2022 stegen de prijzen hard.
Chocola, bananen, appels en schoonmaakmiddelen werden maar een beetje duurder. Dat concludeert marktonderzoeker GfK dat de prijzen bijhield van 55 producten in negen verschillende supermarktketens in de periode september 2021-juli 2022.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne. Ook graan- en arbeidstekorten spelen een rol.
Zo zijn pasta, keukenpapier en brood veel meer in prijs gestegen dan gemiddeld. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen zijn dan weer niet of nauwelijks in prijs gestegen.
Er wordt onder meer kerosine, benzine en producten voor de chemische industrie mee gemaakt. Hoewel het voor Europa mogelijk is om ruwe olie uit andere landen te halen, zal ook de olieprijs verder stijgen als de oorlog in Oekraïne voortduurt.
De Consumentenbond noteerde in april 2022 de prijzen van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Dirk is het goedkoopst voor A-merken. Die zijn daar 7% goedkoper dan gemiddeld. Spar is de duurste supermarkt.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Voedingsmiddelen waren in mei op jaarbasis 9,1% duurder (in april 8,5%). De hogere prijs van vlees droeg hieraan het meeste bij. Vlees was in mei 13,9% duurder dan in dezelfde maand vorig jaar, in april was dat 10,5%. Ook suiker en zoetwaren, oliën en vetten en kaas- en kwarkproducten zijn duurder geworden.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
Zo blijkt dat zwangerschapstests, condooms en 'andere mechanische voorbehoedsmiddelen' (zoals spiraaltjes) gemiddeld 3,2 procent goedkoper werden. Maar ook het beddengoed werd gemiddeld een klein beetje minder duur: 1,3 procent. Producten van papier werden 5,1 procent goedkoper ten opzichte van maart 2021.
Papier, beddengoed en gordijnen goedkoper
Bij 26 categorieën zijn de producten echter goedkoper geworden. Dat is om te beginnen het geval bij producten van papier. Die zijn ten opzicht van maart 2021 5,1 procent goedkoper geworden. Ook beddengoed en gordijnen zijn respectievelijk 1,3 en 1,1 procent goedkoper geworden.
Volgens Superscanner zijn niet alleen losse artikelen duurder geworden. Voor bijna alles betaal je meer als consument. Zo zijn de prijzen voor aardappelen, groenten en fruit in 2021 toegenomen met 4,2%. Koffie, eieren en zuivel- en boterproducten zouden volgens Superscanner zo'n 3,2% duurder zijn geworden.
Prijzen gaan op alle fronten omhoog: grondstoffen, verpakkingen, transport, energie en arbeid zijn duurder geworden. Dat heeft een domino-effect op de voedselprijzen." Prijsstijgingen komen onder andere doordat de kosten fors zijn gestegen. Ook boodschappenbezorger Picnic zegt dat de prijzen enorm fluctueren.
Alles heeft te maken met de wet van vraag en aanbod. “Er wordt minder melk geproduceerd. Niet alleen bij ons, maar ook in de rest van Europa en andere delen van de wereld”, zegt Debergh. “Voor boeren is het heel duur om extra veevoeder te kopen.
De hogere prijzen voor vlees komen vooral doordat veevoer heel veel duurder is geworden, zegt Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING. Grondstoffen die in veevoer zitten, zoals graan, mais en soja, bepalen tussen de 60 en 80 procent van kosten voor varkens- of pluimveehouders, aldus Geijer.
Rusland en Oekraïne zijn grote exporteurs van tarwe en graan. Dus stijgen de prijzen door de oorlog. Landbouweconoom Koos Gardebroek voorziet vooral problemen voor Nederlanders met een kleine portemonnee: 'Het kan oplopen tot honderden euro's per jaar.
Zelf noodrantsoen samenstellen
Denk aan water in flessen of pakken, lang houdbare melk, havermout, pinda's, pasta of rijst en ingeblikte groente, fruit, bonen en vis. Voordeel van zo'n noodrantsoen is dat je er voedzame maaltijden mee kunt samenstellen die vrij goed smaken en bij je voorkeur passen.
In de categorie 'groot brood' gaat het om een stijging van 10,1 procent. Waar je vorig jaar april nog gemiddeld 1,99 euro betaalde voor een kilo brood, is dat nu 2,19 euro. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De prijsstijging was iets groter dan gemiddeld in Nederlandse supermarkten: die was 8,1 procent.
De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop. Aldi wordt ook nipt ingehaald door Dirk en Vomar en zakt naar plek vier. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
1 - Nivea Q10 oog contour: €830,00
Voor het duurste product dat wij in onze supermarkt konden vinden, komen we weer terug bij Nivea en de strijd tegen ouderdom. Voor het enorme bedrag van 830 euro per kilo, verkoopt onze supermarkt Nivea Q10 oog contour.
Lidl en Aldi hebben al jaren het imago dat ze de allergoedkoopste supermarkten van Nederland zijn. Toch blijkt uit dit onderzoek dat dat helemaal niet zo is. Sterke nog. Koop je bij Albert Heijn echt alleen maar de budgetmerken, dan ben je daar net zo duur uit als bij Lidl en Aldi.
Omdat het niet zo lang duurt om schappen op voorraad te hebben, zul je niet zo veel mensen merken die bij Aldi werken. Door op arbeidskosten te besparen, kan het bedrijf de consumenten goedkopere prijzen aanbieden. Het hebben van minder werknemers betekent ook dat Aldi hun mensen hogere lonen betaalt.
Je kunt geld besparen door naar de markt te gaan. Verse producten zoals groente en fruit zijn hier vaak goedkoop. Zeker aan het einde van de dag. Koop niet meer dan je nodig hebt, zodat je aan het einde van de week geen eten hoeft weg te gooien.