Elektronica en batterijen
Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
Alles op batterijen moet in de handbagage, adviseren deskundigen. Het risico dat batterijen in brand vliegen is te groot geworden. 'Geen batterijen in ruimbagage'. Het was begin mei een ijzingwekkende ervaring voor de ruim 300 vakantiegangers die met de Borobudur, een Boeing 777 van KLM, naar Kuala Lumpur reisden.
Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan. Gebruikt in kleine elektronische apparaten zoals: camera's, led-zaklampen, horloges ... (2 gram of minder lithium per batterij) Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan.
Wat mag er mee als ruimbagage? Van security mag vrijwel alles mee in je ruimbagage, behalve als het op de lijst van gevaarlijke voorwerpen staat. Check daarom eerst deze lijst met verboden voorwerpen. Twijfel je of je een bepaald voorwerp in je ingecheckte koffer mag meenemen, neem dan contact met ons op.
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
Powerbanks tot 27.000 mAh mee in handbagage
De IATA, een internationale overkoepelende luchtvaartorganisatie, heeft duidelijke regels opgesteld voor het vliegen met powerbanks. Je mag 2 powerbanks meenemen en die mogen samen een capaciteit hebben van maximaal 27.000 mAh (100Wh).
Deze vind je vaak in elektronisch speelgoed, scheerapparaten en bijvoorbeeld GPS apparatuur. Lithium accu's vind je veelal in elektrische fietsen, auto's en mobiele telefoons.
Je mag 2 losse lithium-batterijen, zoals powerbanks of batterijen (max 160Wh per batterij) meenemen tijdens je vlucht (alleen in de cabine!).
Spontaan ontbranden
Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."
In vergelijking met conventionele batterijen laden lithium‑ionbatterijen sneller op, gaan ze langer mee en hebben ze een grotere vermogensdichtheid. Het resultaat is een lichtere batterij met een langere gebruiksduur. Als je begrijpt hoe deze batterijen werken, heb je er maximaal profijt van.
Ga dus uit van de IATA-richtlijnen. Dat betekent dat je maximaal 2 powerbanks bij mag hebben van maximaal 160 Wh (32.000 mAh).
Neem als voorbeeld de penlite (AA), capaciteit 3330 mAh en spanning 1,5 V. De energie die hij kan leveren is dan 5VAh (3330mAh x 1,5 V). Dit is 5 Wh.
Een lithiumbatterij is een batterij waarvan de anode uit metallisch lithium bestaat. Voor de kathode wordt vaak mangaan(IV)oxide gebruikt, maar er zijn vele andere mogelijkheden. Afhankelijk van het kathodemateriaal kan een lithiumbatterij een spanning van 1,5 tot 3,7 volt leveren.
Het verschil tussen lithium en li ion
Er zijn twee typen van de lithiumbatterij: de niet-oplaadbare lithium batterij en de oplaadbare lithium ion batterij (ook wel li ion genoemd). Tegenwoordig wordt er in bijna ieder oplaadbaar apparaat een lithium ion accu toegepast. Smartphones, laptops, elektrische tandenborstels.
Twee soorten: lithiummetaal en lithium-ion
Er zijn twee soorten lithiumbatterijen: lithiummetaal en lithium-ion. De eerste gebruikt zuivere lithium in metaalachtige vorm als basis. Deze batterij is niet-oplaadbaar. Lithium-ionbatterijen gebruiken lithiumverbindingen.
Batterijen en/of accu aan boord
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Dit moet je weten. Powerbanks bevatten het brandbare materiaal lithium, waardoor vliegvaartmaatschappijen regels hebben opgesteld omtrent het meenemen van powerbanks in het vliegtuig. De algemene regel luidt dat het niet is toegestaan meer dan 100 Wh (Watt uren) te vervoeren. Dit komt overeen met 27.000 mAh.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Rekenvoorbeeld: Voor een 20.000 mAh powerbank is het vermogen in Wh te berekenen door de capaciteit te vermenigvuldigen met het voltage van de batterij (dit is in 3,7V!). Delen we dit door 1000 dan komen we uit op: 20000 x 3,7 / 1000 = 74Wh.
Wat is MAh (milliampère-uur)?
De gebruiksduur of capaciteit van een accu is afhankelijk van de stroomsterkte. Deze stroomsterkte wordt uitgedrukt in milliAmpère maal het aantal uren (hours) dat de batterij stroom kan geven (mA x h). Hoe meer stroom van een batterij gevraagd wordt, hoe minder uren de batterij meegaat.