Een boei is een drijvend lichaam met grote variatie aan vormen en doeleinden. Buiten het gebruik van boeien voor het veilig navigeren van wateren, worden ze ook gebruikt voor onder andere weersvoorspellingen en de studie van het klimaat. Een boei kan ofwel geankerd zijn of vrij rond dobberen.
Deze boeien zijn meestal van rubber of plastic en opgeblazen met lucht. Ze liggen met een touw en een gewicht losjes verankerd op de bodem of drijven soms in het water (ze kunnen dan verplaatsen door stroming).
Boeidelen zijn van verschillende materialen gemaakt. Eigenlijk gaat hem om drie soorten materiaal, namelijk kunststof, hout en trespa.
Door zijn gewicht van 35 kilo is de boei ideaal voor gebruik door één persoon. Omdat ze overal eenvoudig kunnen worden opgepakt en opnieuw worden gepositioneerd worden ze veel gebruikt bij het baggeren.
De richting van het vaarwater
Laterale betonning zijn de rode en groene boeien die je op een rij op ongeveer gelijke afstand in het water ziet liggen. De markering kan ook als een walbaken op de oever staan. Ze geven de richting en breedte van het vaarwater aan.
De markering die de recreatievaargeul aangeeft is herkenbaar aan de rood-witte en groen-witte strepen. Op grotere wateren als de Waddenzee, Westerschelde en de Noordzee worden gele boeien gelegd om de recreatiegebieden aan te geven. Dit doen we in verband met internationale regelgeving.
Een kruisrak is een baan in een zeilwedstrijd waarbij het eindpunt bovenwinds ligt van het beginpunt. Men heeft dus tegenwind. Bij zeilwedstrijden wordt van boei naar boei gevaren Een stuk tussen twee boeien heet een rak.
Deze boei markeert het diepste punt van het vaarwater. Je kunt hem veilig aan beide kanten passeren. De haven invarend, zie je aan stuurboord zijde een groen baken en aan bakboord zijde een rood baken.
Een boeiboord is de opstaande rand van een plat dak, dakgoot, of dakrand. Door de verschillende weersomstandigheden in ons land heeft een boeideel veel onderhoud nodig, zeker als deze van hout gemaakt is.
Wat je kan doen is een lege bigbag meenemen of misschien 2 en deze onder water vullen met stenen als die voorhanden zijn. Dan een kabel of touw door de hengsels en daar de boei aan vast maken. Dit is een simpele en doeltreffende manier maar er moeten wel stenen in de buurt zijn.
De ankerboei maak je vast aan je ankerlijn met een lijn (neuringlijn) nadat je het anker hebt uitgezet. Die neuringlijn maakt u vast aan het anker. Wat wij adviseren is om een musketonhaak aan de ankerlijn bevestigen en die om de ankerlijn heen haakt.
De boeidelen vervangen of de windveren vervangen bedraagt een prijs tussen de €50,- en de €110,- per meter. Hierbij zijn de manuren en het materiaal dat gebruikt wordt door de specialist al meegerekend. De kosten zullen verschillend zijn per situatie.
Een boeideel is een dakrandpaneel welke uw huis beschermt tegen weersinvloeden zoals regen en wind. Boeidelen geven bovendien een prachtig afgewerkt gezicht aan de randen van uw dak.
Er zijn boeien (met licht), tonnen (geen licht/ook wel blinde tonnen genoemd), sparboeien (deze zijn smal zodat ze minder last hebben van wind, stroom of kruiend ijs), drijfbakens (ton met staak en topteken), kopbakens (staak met kopteken op de kop van kribben) en steekbakens.
Verkeersborden op het water: verbodsborden
Een belangrijk verkeersbord op het water is het verbodsbord. Dit is een vierkant bord met een rode rand en een rode schuine streep van linksboven naar rechtsonder. Met dit soort borden wordt altijd iets aangegeven dat niet mag. Wat er verboden is, wordt op het bord aangegeven.
De geel/zwarte betonning geven een obstakel of een ondiepte aan. De officiële benaming is cardinale betonning. Aan een kant moet je de ton niet passeren want daar is het gevaar of is er een ondiepte. Je passeert de ton aan de andere kant.
Tijdens de wedstrijd slaat gauw de verveling toe bij de bemanning die niet zeilt. Een wedstrijd duurt vaak +/- 2 uur, en zo'n lange tijd stilzitten en niets doen houd bijna niemand vol.
betond vaarwater, waarvan enkele bakens of boeien van een licht voorzien zijn.
Bakboord is de linkerzijde van het vaartuig, stuurboord de rechterzijde maar dan moet u wel aan boord van achteren naar voren kijken. Het rode navigatielicht zit aan bakboord en groene aan stuurboord. Een eenvoudig ezelsbruggetje is GRAS ofwel Groen Rechts Aan Stuurboord.
Afk.: Fl Def.: het licht toont regelmatig schitteringen van al dan niet gelijkblijvende sterkte en van een duur korter dan die van de verduisteringen.
Beroepsvaart gaat voor (groot gaat meestal voor klein).
Dit zijn meestal schepen langer dan 20 meter. Deze schepen zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen hun schip vaak niet snel stilleggen. Blijf uit hun buurt en ga er vooral niet voor varen.
Boeiboorden, ook wel boeidelen of windveren genoemd, zijn erg belangrijk om wind en regen tegen te houden zodat deze niet tussen de dakbedekking/dakpannen en de gevel kunnen komen. Daarnaast heeft deze dakrandbekleding een isolerende functie. Boeiboorden zijn er voor elk soort woning en geven een fraai uitzien.
Multiplex Okoumé (garantiepaint) boeidelen
Okoumé is een Afrikaanse houtsoort die veel wordt gebuikt voor buitenbetimmering. Wat deze houtsoort populair maakt is zijn lichte gewicht, uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, makkelijk te verwerken en te schilderen. Ideaal als materiaal om boeidelen van te maken.
De montage van Keralit is wel anders ten opzichte van Trespa®. Zo heb je bij Keralit een koppelstuk nodig voor een strakke montage en worden de platen als het ware in elkaar geklikt. De profielen hebben namelijk aan de bovenzijde gaatjes. Hiermee kan het Keralit bevestigd worden aan het stijl- en regelwerk.