De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Welke band past om welke velg? De buitendiameter van de velg en de binnendiameter van je band moeten overeen komen. Als je een 622 velg hebt passen eigenlijk alle 622 banden hier omheen. Als je nu een 37-622 band hebt en je wil graag een bredere kun je een 47-622 band pakken (mits dit in je frame past).
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Haal de buitenband los, knip de oude binnenband door en verwijder deze. Controleer of er niks scherps in de buitenband zit, anders rij je je nieuwe binnenband geheid weer lek. Plaats het ventiel van de 'worstenband' in de velg en leg de rest een klein beetje opgepompt terug in de buitenband. Oppompen en klaar is Kees!
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
De rolweerstand is goed, een lichtlopende band die zeker geschikt is voor de e-bike. De prijs is ook nog eens zeer aantrekkelijk, de buitenband kost bij ons namelijk €24,95. Wat ook aantrekkelijk is van de Allround is de kilometrage, de band gaat wel 4000+ kilometer mee.
Kijk eerst naar de drie cijfers na het streepje in de ETRTO-code (bijvoorbeeld 37-622). Dit is de diameter van de velg. De velgmaat moet je altijd aanhouden. Als je een oude band hebt met de ETRTO-code 622 dan kun je alleen maar een nieuwe band met ETRO-maat 622 monteren.
DE BANDENMAAT. Om te weten welke maat binnenband je nodig hebt, gewoon even kijken op de wang van je buitenband of op je oude binnenband. Hoe lees je de maat van je binnenband af? De afmetingen staan aangeduid in de vorm 'diameter x minimumbreedte / maximumbreedte'.
De maat in inches met drie getallen, zoals bij 28″ × 1″ × 1″. In dit geval is het tweede getal de hoogte en het derde getal de breedte.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Of je nu met een lekke band hebt langs de kant van de weg of thuis voor de deur: óók voor je fiets bel je gewoon met de ANWB Alarmcentrale op 088-269 2888. Dit kun je van ANWB Wegenwacht Fiets verwachten: 24/7 hulp van de ANWB Alarmcentrale. In heel Nederland en België pechhulp, ook in je eigen woonplaats.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.
Advies voor de binnenband: Schwalbe SV 15 is geschikt voor 28-622, maar past ook nog in een 25-630 band: 105 gr; SV 16 is op zich ook geschikt, maar heeft meer massa (135gr).