Goedkoper OV = minder auto's, of niet? Reizen met het ov is duurzamer dan autorijden: door met de trein naar je werk te gaan bespaar je 4000 kilo CO2 per jaar, aldus Milieu Centraal, gebaseerd op de afstand Utrecht - Amsterdam.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
De Rijksoverheid heeft als doel vastgesteld dat we in 2030 in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uitstoten dan we in 1990 deden. Reizen met het openbaar vervoer (OV) is na lopen en fietsen de meest duurzame manier om van A naar B te reizen.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Er zitten veel voordelen aan het gratis maken van het openbaar vervoer in heel Nederland. Ten eerste neem je de drempel weg voor mensen om wat verder weg een baan te zoeken (lagere werkeloosheid). Ten tweede zijn er minder files, wat een efficiëntieslag oplevert.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
Duurzaam vervoer in het kort
Hoe je reist, heeft veel invloed op je klimaatimpact. Pak je bijvoorbeeld elke dag de fiets in plaats van de auto naar je werk, dan bespaar je veel CO2-uitstoot. Met een elektrische fiets wordt het ook aantrekkelijker om op de fiets te stappen als je grotere afstanden af moet leggen.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Groen reizen met de trein of bus
Wist je dat je tot wel 90 procent CO2-uitstoot kunt besparen door met de trein te reizen? Ook busreizen worden steeds populairder, waarmee in vergelijking tot vliegen tot de helft aan CO2 uitgestoten wordt. Echt duurzaam reizen doe je dus met de trein of door in Nederland te blijven.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
De pieken en dalen van de autokosten balanceren zich van 2009 tot 2018 uit tot een gemiddelde van 23 procent. Bijna hetzelfde getal dus. In het totale plaatje is autorijden echter veel duurder dan met het OV reizen. In Nederland wordt ongeveer tien keer zoveel geld uitgegeven aan de auto vergeleken met het OV.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
In heel Nederland is dat voor bus, tram en metro € 4,-. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort op de kaart minus de kosten van de reis. Bij vergeten uitcheck betaalt de reiziger het volledige instaptarief. In Nederland kun je op verschillende manieren reizen en betalen in het ov.
Openbaar vervoer als publiek recht
Openbaar vervoer is – vergelijkbaar met het gebruik van (water)wegen – een publiek recht waar de overheid verantwoordelijkheid voor draagt. Iedereen moet met de trein, tram of bus kunnen gaan.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
In Spanje is het gratis treinen tot einde jaar. De inflatie in Spanje is huizenhoog en ligt inmiddels boven de 10% op jaarbasis. Veel Spanjaarden komen daardoor in financiële problemen. De gratis treinabonnementen moeten de lasten wat verlichten.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Geldig bij alle maatschappijen
Blinden en slechtzienden reizen gratis met het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC) met de nationale verminderingskaart van de FOD Sociale Zekerheid.
Sinds 1 maart 2020 hebben de reizigers van het Luxemburgse openbaar vervoer geen vervoersbewijs meer nodig om op de bus, trein of tram te stappen.
Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Is je kind 3 jaar en 6 maanden oud, dan kun je deze kaart al voor hem of haar aanvragen. De korting voor kinderen wordt automatisch op deze persoonlijke OV-chipkaart verrekend.