Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden).
Tarief. De kosten van trimmen zijn € 27,50 per band, inclusief btw en inclusief het balanceren.
De oorzaak voor het cuppen van de banden is vaak een combinatie van auto en bandentype. In de meeste gevallen komt dit verschijnsel voor bij de op de achteras gemonteerde banden. Het heeft met name te maken met de achterasconstructie waardoor een achterband wat ontvankelijk wordt voor een wat ongelijkmatige slijtage.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
De levensduur van autobanden hangt namelijk af van een aantal factoren. Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan zo'n 30.000 - 40.000 kilometer voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Wat zijn de symptomen van slijtage? Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
Winnaar van de test is de Falken Azensis FK510 met heel goede prestaties op droog én nat wegdek en een prima slijtvastheid. Enige nadeel is het wat hogere verbruik. Nummer 2 Continental PremiumContact 6 blijft niet ver achter en scoort op alle testonderdelen bovengemiddeld.
De montagekosten zijn wisselend per montage bedrijf, maar reken op 10,00 tot 25,00 euro per band incl. BTW. Uw banden worden voor dit bedrag gemonteerd, gebalanceerd en uw oude banden worden afgevoerd. Door een band te balanceren worden o.a. trillingen in het stuur voorkomen op hogere snelheden.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
De gemiddelde wedstrijd zal hierdoor ongeveer zestig rondes lang zijn. Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie. Een 'groene sector' is een persoonlijk beste tijd, een 'gele sector' houdt in dat er geen sprake is van een tijdsverbetering.
Bandenlabel Brandstofverbruik
Donkergroen (A) is de meest energiezuinige band en rood (G) is de band die het meest verbruikt. Het beste bandenlabel (A) kan je ten opzichte van het slechtste bandenlabel zo`n 7.5% brandstofbesparing opleveren.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
Grote winnaar werd de Kumho Ecsta HS51, op het erepodium gevolgd door de Continental PremiumContact 6, de Semperit Speed-Life 3, de Debica Presto HP2 en de Bridgestone Turanza T005.
Het profiel of loopvlak is het rubber op de band dat contact maakt met het wegdek. Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op de verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden te vervangen wanneer er twee millimeter profiel of minder op zit.
Ga op zoek naar de DOT-code (staat voor Department Of Transportation) op de zijkant van je banden. Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar. DOT-code 2108 betekent week 21 van 2008.
Op de zijkant van banden staan in de regel de letters 'DOT', in de meeste gevallen gevolgd een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd, zie foto. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar.