Bij het motor en bromfiets theorie-examen krijg je 50 vragen. Van deze 50 vragen moet je er 44 goed beantwoorden om te slagen. Je mag in totaal dus 6 fouten maken.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Alle slagingspercentage
procent slaagt voor het examen binnen een jaar. Dat betekent dat ongeveer 60 procent zakt! Dus meer dan de helft van de mensen zakt gewoon voor dit examen.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Het examen duurt in totaal 55 minuten.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
redelijk gemakkelijk. de rijinstructeur en examinator zijden dat het gewoon gaat dat je veilig kunt deel nemen in het verkeer. als je wel eens op een brommer hebt gereden zal je dit best mee vallen. het is wel belangrijk om je spiegels te gebruiken en over je schouder te kijken, maar dat word allemaal uitgelegd.
Verkeersinzicht is een van de belangrijkste vaardigheden om goed door het verkeer te komen. Dit blijft echter lastig voor veel examenkandidaten. Het is namelijk iets dat moeilijk aan te leren is. De één heeft het gewoon van zichzelf, de ander moet er veel voor oefenen.
De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die zegt onderweg wat je moet doen via het ontvangertje in je helm.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Zorg dus dat je het examen inplant op een tijdstip waarop de wegen redelijk rustig zijn. Ergens tussen 11 uur in de ochtend en 2 uur 's middags is prima. Dan kan je op je gemak door het praktijkexamen heen cruisen.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
De examinator let onder andere op: Beheersing van de auto. Kijkgedrag. Of je goed voorrang verleent.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
Verreweg de snelste manier om je rijbewijs te halen is door zoveel mogelijk lessen in een korte periode te volgen, waarna je meteen kunt afrijden. In sommige gevallen heb je dan binnen één of twee weken al je rijbewijs! Een methode die hier vaak bij wordt gebruikt is de 3×2 methode.
Ruim 12 procent van de 603 examinatoren zit thuis vanwege corona. Door het virus meldt bovendien 3 tot 5 procent van de kandidaten zich dagelijks af. Nog eens enkele procenten daarbovenop komt zonder reden niet opdagen. De wachttijd voor het praktijkexamen bedraagt momenteel al ruim 14 weken.