Elke band onder uw auto dient dezelfde bandenmaat te hebben. Mocht u de bandenmaat van uw autobanden willen veranderen, vergroten of verkleinen dan raadt BandenConcurrent u aan dat de afwijking nooit meer is dan 2% van de originele bandenmaat.
U vindt de bandenmaat in de handleiding van uw auto of in het portier. U vindt de informatie in de handleiding van de auto of op de sticker met bandeninformatie in het portier of in de deurstijl aan de bestuurderskant.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De ET-waarde staat meestal aan de binnenkant van de velg, maar in ieder geval ook altijd in het overzicht van ons assortiment. Houdt u dezelfde ET-waarde als van het te vervangen wiel aan, dan zit u altijd goed. Stel, een wiel heeft een ET35. Monteer je een wiel met ET25, dan komt het wiel 10 mm verder naar buiten.
Géén probleem dus maar lijkt het wel verstandig de in die velgmaat voorgeschreven bandenmaat te laten monteren; 175/55/15.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
Je bandenmaat aflezen doe je aan de zijkant van je banden. Aan de buitenrand van je autobanden, onder het profiel, vind je drie cijfercombinaties. Bijvoorbeeld: 205/55 R16. De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
Stel dat op de band de cijfers en letters 205/55 R16 91H staan, dan betekent deze cijferreeks het volgende: 205: Staat voor de breedte van de band in millimeters. 55: Dit is de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte. R: Dit geeft aan dat deze autoband een zogenaamde radiaalband is.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Een 195/65 R15 91H band heeft een bandbreedte van 195 mm wat wordt aangegeven door het eerste cijfer. Verder is de diameter 15 inches - wat ook de maat van de velg is die op de band wordt gemonteerd. Hiermee zijn de twee waarden bekend die belangrijk zijn voor de correcte velgmaat.
De besturing wordt wat scherper en communicatiever omdat een plattere band minder vervormt. Als om de grotere velg ook een bredere band ligt heb je een betere wegligging op droog wegdek en een kortere remweg op droog wegdek. De nadelen vinden we vooral op het gebied van zowel veer- als geluidscomfort.
Ik vond van 18" naar 19" wel een merkbaar verschil, het is wat strakker op weg omdat de band minder kan doorveren maar ik voel wel meer van de weg. Heb er verder geen problemen mee omdat de st toch al sportief is. Stap je van 16"of 17" ineens over op 19" dan is het echt wel even wennen.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
De et waarde geeft aan hoe ver het montagevlak van een wiel naar binenn of naar buiten staat. Kun je je ET waarde veranderen met spacers? Jazeker. Met spacers kun je de velg verder van de auto zetten.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).