Loeki de Leeuw is een pop die van 1972 tot 2004 dagelijks, en later tijdelijk in 2019, en sinds 2021 de reclame van de Ster op de televisie opvrolijkte in korte filmpjes.
Historie. In 1965 werd de SUR (Stichting tot Uitzenden van Reclame) opgericht, maar omdat men de naam niet prettig in het gehoor vond liggen, werd deze in 1967 veranderd naar Ster.
Stichting Etherreclame (Ster) is in 1965 opgericht om de reclameruimte op de kanalen van de Nederlandse publieke omroep te verkopen. Ster draagt haar reclame-inkomsten af aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, die deze op haar beurt gebruikt voor de financiering van de publieke omroep.
Hoelang een ster op de hoofdreeks verblijft, hangt af van de massa van de ster: naarmate een ster massiever is, gaat het fusieproces sneller en is de waterstof sneller opgebruikt. De zon blijft circa tien miljard jaar in deze situatie en heeft daarvan ongeveer de helft (ruim 4,5 miljard jaar) al achter de rug.
Wat kost radioreclame? Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender.
Wat kost adverteren op tv? Bij Ster koop je reclame in middels een campagne op de NPO zenders. In een bepaalde periode zetten we je commercial dan op meerdere momenten in, waarmee je een bepaald bereik genereert. Een gemiddeld instapbedrag voor een tv-campagne bij Ster is €40.000.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-.
De programma's laten bijvoorbeeld een reclame zien van een winkel. Daar is de winkel blij mee, omdat veel mensen deze reclame zien. Als bedankje daarvoor, krijgt het programma geld van deze winkel. Reclame is dus een inkomstenbron, die handig is, omdat van dat geld de programma's gemaakt kunnen worden!
Goede reclame richt zich op duidelijke, meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, beter imago, vergroten van merk- en productkennis bij consumenten, beïnvloeden van het aankoopgedrag (vaker, meer), verhogen van winkelbezoek en verkoop, etc.
Gemiddeld zal een reclameblok rond de 5 tot 8 minuten duren. Een exact overzicht per zender en tijdstip is mijns inziens niet te creëren / op te vragen vanwege het diverse beleid van verschillende zenders en het feit dat reclame ook onderworpen is aan vraag en aanbod.
In de christelijke iconografie staat het pentagram symbool voor de vijf wonden van Jezus Christus en ook voor het verknopen van begin en einde in Christus: de alpha en de omega.
Pakken we het shirt erbij van 5-voudig wereldkampioen Brazilië dan zien we 5 sterren op het voetbalshirt, terwijl het Bayern München shirt er 4 laat zien, maar wel weer 29 keer kampioen is geworden van Duitsland.
Het befaamde figuurtje onderbrak de Ster-reclames tussen 1972 en 2004. Vaak ging er in de filmpjes iets mis waarbij Loeki steevast 'asjemenou' riep. In totaal zijn er meer dan 7000 filmpjes rond Loeki gemaakt, elk van vier seconden lang. De Ster stopte in 2004 met de filmpjes omdat het te duur werd om ze te maken.
In 1967 staat in zeven van de tien Nederlandse huiskamers een televisie. Omdat er zoveel mensen naar de televisie kijken, willen bedrijven graag op de televisie hun spullen aanprijzen. Dat mag voor het eerst op 2 januari 1967. Dan is de eerste reclame op de Nederlandse televisie te zien, een spotje voor een krant.
De Nederlandse publieke omroep wordt gefinancierd door het Ministerie van OCW. De totale OCW-bijdrage bedroeg in 2018 794 miljoen euro. In 2019 bedraagt de bijdrage 780 miljoen euro. Dit bedrag is inclusief eenmalige bijdrage van 40 miljoen euro vanwege teruglopende STER inkomsten.
Reclame stelt de wereld vaak rooskleurig voor. Daardoor kunnen we een verkeerd beeld krijgen van de werkelijkheid, wat gevolgen kan hebben voor ons zelfbeeld en geluk. We raken teleurgesteld omdat producten niet voldoen aan onze verwachtingen of omdat we er niet uitzien zoals de aantrekkelijke modellen in advertenties.
Marketeers en reclamemakers
Dat is de marketingstrategie. Als ze reclame willen gebruiken, bepalen ze wát ze willen communiceren en hóe. Reclamemakers construeren daarna op creatieve wijze een geschikte communicatieboodschap, die past in de strategie.
Creatieve reclame is het meest effectief
Dit blijkt ook uit onderzoek van de Britse IPA en Thinkbox in combinatie met The Gunn Report. Een reclame die prijzen wint voor creativiteit blijkt elf keer effectiever te zijn dan andere reclame.
Conclusie: televisiereclame heeft zeker nog zin maar liefst wel in combinatie met andere vormen van reclame. Herkenbaarheid en een duidelijke boodschap in beeld en geluid is daarbij belangrijk. Zorg er daarom voor dat bijvoorbeeld een herkenbaar logo steeds duidelijk in beeld is bij de verschillende reclame-uitingen.
Kijkcijfers vertellen je hoeveel mensen naar een programma of zender kijken op een bepaald moment en hoe oud deze kijkers zijn. Om en in elk programma zitten reclameblokken. Als een programma een succes is, zal de prijs van de reclame in die reclameblokken natuurlijk ook veel hoger zijn.
Uit onderzoek van Ster en neuromarketingbureau Neurensics blijkt dat effectieve commercials specifieke emoties oproepen in het brein. Commercials zijn het meest effectief wanneer ze: 1. Emoties oproepen als verlangen, lust, verwachte beloning, vertrouwen en waarde (of directe beloning) oproepen.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
Er zijn geen officiële uitspraken gedaan over hoeveel een commercial uitzenden tijdens Super Bowl LVI kostte, maar de schattingen zijn zo'n 6,5 miljoen dollar voor een reclame van 30 seconden. In 1967, tijdens de eerste Super Bowl, kostte zo'n spotje nog 37.500 dollar.
Het plaatsen van een tv aan de muur kost tussen €162 en €366 en gemiddeld €264. De kosten lopen meestal uiteen van €100 tot €600 , hoewel je al klaar kunt zijn voor €80 en bij een ingewikkelde klus €1.150 kunt betalen.